ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utbyteshästar på skjutshåll och gästgiveri  (läst 1043 gånger)

2022-08-05, 17:22
läst 1043 gånger

Utloggad Johnny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 16:09
    • Visa profil

När de på äldre tider, c:a 1700-tal och skulle resa långt med hjälp av hästar kan man på flera håll läsa att de på något skjutshåll eller gästgiveri kunde byta ut sina hästar och få ett par utvilade och på det sättet kunna fortsätta sin resa.

Min fråga är då hur kunde de sedan få tillbaka sina egna hästar? De måste väl även då varit noga med dem som de själva ägde och fött upp. Nästa gång de kom tillbaka till gästgiveriet så var väl de tidigare lämnade hästarna utbytta till någon annan resande.

Vem var det som ägde "utbyteshästarna", var det kanske gästgiveriet/skjutshållens egna och hur kom de sedan tillbak till rätt gästgiveri. Vad jag förstår så fanns det väl ingen övergripande ägare till dessa utan varje skjutshåll hade väl själv några hästar.

2022-08-05, 17:40
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

2022-08-05, 20:18
Svar #2

Utloggad Johnny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 16:09
    • Visa profil

Ja ok, tack för länken till tidigare inlägg om samma ämne.
Vad jag förstår efter att jag läst dessa inlägg så verkar det inte ha funnits något direkt "byte av häst" i den meningen att man lämnade sin egen och fick en annan häst i utbyte. Så kan man annars tro att det varit då man läser vissa artiklar/böcker som handlar om denna tid och folk ska resa långa sträckor med häst.

Jag har också själv tänkt orimligheten i att byta bort sin egen häst mot en helt okänd. Vilket gjorde att jag kände mig tvungen att fråga någon som var mer kunnig. Dock verkar svaren jag har fått inte vara riktigt övertygande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna