NULL Skriv ut sidan - Övraby

Anbytarforum

Titel: Övraby
Skrivet av: Marianne Karlsson skrivet 2015-06-15, 13:07
Mattias,  (1) logiskt sett borde fadern heta Per Mårtenson eftersom första sonen ges namnet Mårten (och det verkar inte höra hemma på Annas sida). Då skulle Sissa Mårtensdotter (dopvittne 1775 i Trönninge) kunna vara faster till nyblivne fadern. Jag kan inte läsa hennes ort - Årnarp eller Assarp eller ?
Dopvittne 1777 är Per Mårtensson i Snöstorp - men förekom det att en farfar var vittne?? Jag har ingen aning.
Eftersom namnen ofta gick runt kan det ju vara släkt på ett annat vis än just farfar också.....
Trots att den pojken dog så får näste son namnet Bengt så då blir det inte logiskt längre.
 
(2) gällande Christans familj så står det i mantalslängden att de kom till TR från Öknalt. Det finns ingen motsvarande anteckning när drängen Per Persson dyker upp?  Vet du på vilket nr i Trönninge han var dräng?
 
Christians dotter Kjersti tog över nr 8, men sedan lämnar hennes dotter och måg (sjukdom o död)över till en Per som jag tror var född i Assarp (iaf Snöstorp). Eftersom änkan Kjersti bor kvar förväntar jag mig någon slags släktskap, nu ska jag försöka kolla om det är via Anna Påhlsdotter.         Funderar vidare,  Marianne