NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-18
Skrivet av: Lars Nylander skrivet 2003-03-26, 09:33
Idag måste vi räkna Jämtlands län och Gävleborgs län som de sydligaste i Norrland. Så har det väl styrts från högre håll i 100 år.  
 
Historiskt sett var Ödmården en gränsskog, som skiljde Hälsingland från Gästrikland, då Hälsingland (Stor-Hälsingland) motsvarade Norrland och Gästikland var någon sorts folkland som hörde samman med de tre folklanden i Uppland.  
 
Att man sedan bildade ett län av Hälsingland och Gästrikland trots den skarpa gränsen i Ödmården, vilket kanske inte var den bästa lösningen, medförde bland annat att någon Gävleborgisk känsla aldrig har infunnit sig. Gävle och makten ligger långt bort ifrån Hälsingland.  
 
Ang. dialektgränsen går den längre upp, den sägs gå rakt igenom Undersvik och genom skogen i gränsen mellan Enånger och Norrala (tror jag). Skillnaden är t.ex. att pojkarna heter pöjka i norra delen och pöjkane i södra.
 
För övrigt kan sägas att Norrland under 1500-talet var ett eget stift, eller supendentitur eller vad det kallades, med en sorts småbiskop som hade titeln ordinarius. Och var satt denne ordinarius? Jo, självklart i Gävle, så långt söderut han kunde sitta (fast för övrigt enda staden vid denna tid).  
 
Jag räknar mig som norrlänning, fast i främsta rum som hälsing.