NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-20
Skrivet av: Jan-Christer Strahlert skrivet 2005-05-20, 17:25
Stulet, om än i egna omslag är alltid stulet
På en orginalskiva (musik/data) går säkert 10, kanske tom 100 piratkopierade. Att man gör EN kopia av egen INKÖPT skiva som en säkerhetsåtgärd, kan jag anse vara ok. Läs/spelbarhet kan bli förstörd, samt att denna kopia förvaras hemma eller i bankfack exvis. Att sitta med piratkopierad skiva i lokal som dessutom disponeras av skivans upphovsman är både dumt och naivt. Klart att du kan citera lagen Jörgen. Jag tycker att damerna kom lindrigt undan, alternativet kunde ha varit att tillkalla polis samt åtalat dem för piratkopiering. Sådant är numera även straffbart om vi skall ha tilltro till det som skrivs i media.
Mitt råd är: Köp först, kopiera om det behövs som säkerhet (1 ex, och denna kopia förvaras på säkert ställe, bankfack eller motsv).
Köp orginalskivor som utges av Förbundet, Föreningarna samt enskilda.
Varje krona som kommer in går ju vidare till fortsatt framtagning (eller som i mitt fall forskning)
Ingen skiva är för dyr, anser man det, går det att avstå eller fråga framställaren om det går att sänka prisnivån.
Varje piratskiva sätter ett nytt krokben för den/de som efter långt arbete och forskarmöda har kommit fram till CD-skivans utgivning.
Jan-Christer