NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-20
Skrivet av: Rick Ekman skrivet 2004-07-31, 17:35
Ted.
 
Jag tycker det är väldigt bra att denna disskusion kommer upp på ordförandekonferens, hoppas sedan bara att det som framkommer på konferensen kommer oss alla till del!
 
Sedan till din anmärkning om piratkopiering:
Jag har aldrig uppmanat till piratkopiering av materialet då det ligger till som du säger med att intäkterna ligger tillgrund för nya projekt.
Piratkopiering är av ondo och att det har kommit in i denna debatt får vi tacka bl.a. Carl för.
Att en släktforskarförening skulle ägna sig åt detta förefaller mig otroligt.
Dock är inte tillhandahållande av materialet lika med piratkopiering vilket Carl m.fl. tycks mena.
Om en grupp personer (i detta fallet en förening) köper en vara gemensamt för gemensamma pengar måste väl alla dessa få använda varan? Så länge varan endast används i en dator åt gången! Vad i upphovsrättslagen hindrar detta?
 
Detta kan tycker jag jämnställas med att en förening prenummererar på en tidning som sedan cirkulerar mellan medlemmarna och när den inte cirkulerar finns den tillgänglig i föreningslokalen. Detta är ett förfaringssätt som innom företagsvärlden är vida spritt. Tidningen liksom förbundetsskivor skyddas ju av Upphovsrättslagen. Opponerar ni er mot detta också?
 
Sven.
 
Se även mitt svar till Ted. Vad det handlar om i detta fall är inte som jag ser det utlåning, eftersom medlemmarna gemensamt har köpt denna vara för gemensamma pengar och alltså formelt är ägare till produkten.
 
Ta nu bort piratkopierings problematiken ur denna fråga och klargör istället om denna form av föreningsgemensamma inköp är laglig!