NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-11
Skrivet av: Bertil G Johnson skrivet 2002-12-05, 01:26
Roland!
 
Jag har också grunnat en del på detta rättsfall.
 
Såvitt jag kan se finns det bara två reella möjligheter -- det talas ju klart om Per Eriksson i _Bölen_, så Stor-Per Eriksson i Näset kan vi nog lämna därhän. Visst förekommer fel i domböckerna, men byar var för viktiga för att missas.  
 
Den andre Per Nilsson du nämner, båtsman 1687-98 var son till Nils Persson och Karin Jonsdotter -- och hon var ju inte bördig från Bölen. (Han var väl förresten bror och inte farbror till den nämnde Nils Nilsson?)
 
Så Erik Johansson var nog ändå sonen till Johan Eriksson, som i sin tur var son till Erik Persson f 1597 och sonson till Per Eriksson f 1568 i Bölen.  
 
Ena möjligheten är den du tar upp i ditt andra inlägg. Men i så fall blir det litet konstigt, för inte var Gunilla Eriksdotter f ca 1647 någon syster till Erik Johanssons farfar Erik Persson utan hans dotter. Skulle man ha fått så fel för sig?
 
Ytterligare en komplikation är att Nils Nilsson och Gunilla inte vad jag kan se någonsin haft med Norrnäs att göra (han kom ju från Näset och var bonde där efter en utflykt till Mogård i Backe). Dessutom kan man knappast tänka sig att Erik Persson som förmodligen dog före 1670 hann med att skänka bort en äng till Gunillas barn som inte kan ha fötts före ca 1665.  
 
Nej vi får nog titta på Eriks syster Seborg, som var gift med en Nils i Vallen Junsele. Enligt min (inte helt bevisade) uppfattning var hon mor till den äldre soldaten Per Nilsson i Norrnäs som dog 1629 i Tyskland. Tidpunkten för gåvan var då 1620-talet, eftersom Per var ungefär 30 år när han dog.  
 
Det är nog helt enkelt så -- om ditt citat är korrekt; jag minns nu inte det -- att tingssekreteraren vänt på förnamn och farsnamn -- det har hänt mer än en gång.  
 
Hälsningar
 
Bertil