NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13
Skrivet av: Andreas Oxenstierna skrivet 2006-02-12, 16:31
Herr Bengt, nämnd 1219-1220 och Linköpingsbiskopen Bengt, nämnd 1220-1236, är enligt min mening samma person. Det är mer osannolikt att två (halv)bröder har samma namn än att biskop Bengt ej hade en son Magnus. Kyrkomötet i Skänninge försökte införa celibatet 1248, men en mångfald brev visar att detta knappast repsekterades. Dessutom behandlar flera landskapslagar hur prästers och t.o.m. biskopars (om jag minns rätt i Östgötalagen, dvs beroende på östgötalagmannens Magnus härstamning) barn skall få ärva. Slutligen sker titelskiftet exakt när Bengt måste ha blivit biskop, dvs när den tidigare biskopen, brodern Karl stupat i Estland 1220.  
 
Till min glädje upptäckte jag att Svenskt Diplomatorium numera finns komplett på nätet (min förra 1200.-talsforskning gjordes 95-96, då fick man beställa kopior av förhoppningsvis relevanta brev).  
Birger brosas bröder Magnus och Karl omnämns i ett antal brev från c 1175- c 1200. Nästa gång någon Karl som kan vara Karl döve omnämns är 1219. Visst är antalet bevarade brev litet, men dock finns enligt numreringen cirka 70 DS brev mellan 1200 och 1219. Jag tycker att sannolikheten talar för att Birger brosas bror Karl och jarlen Karl (döve) är två olika personer, dels av detta skäl, dels för att undvika incestgiftermålet mellan Magnus Bengtsson och Ragnhild (eventuellt dotter till Ulf fase enligt tidigare inlägg).
 
Mig veterligen känner man till följande fakta om Karl döve och hans ättlingar:
Karl Bengtsson (döve) jarl senast 1219, stupade 1220, vapen okänt
2 söner, antagligen med två fruar pga åldersskillnaden
1 Ulf fase nämnd 1219, jarl senast 1231, död 1248 (möjligen 1247) vapen okänt Sonen Karl Ulfsson stupade 1260 i Livland (frivillig landsflykt pga spänningar med Birger jarl), barnlös
2 Karl Karlsson postumt (förmodligen) född 1220/1221 nämnd 1252-53 riddare
Karls son Ulf Karlsson (1247/48-1281) blev riddare c 1278 och stamfar för ätten Ulf (tillbakaseende varg). Ulf själv förde en vingad pil, utseendemässigt tydligen samma vapen som Birger jarls bror Elof.  
 
Att förklara motsättningarna mellan Ulf fase/Karl Ulfsson och Birger jarl förenklas eftersom de enligt min teori ej var släkt. Ulf fases halvbror Karl och dennes son Ulf tycks ju ha stått Birger jarl & Magnus ladulås mycket närmare, vilket kan förklaras (genealogiskt) med att Karl döve var gift med en dotter till Magnus minnesköld. Fler teorier kan formuleras baserat på Karl Ulfssons gåva av Sko/Flasta där även Knut långe och sonen Holmger ägde jord men jag vill inte sticka in halsen alltför långt i folkungateoriernas moras.  
 
Jag letade igenom DS-breven och kontrollerade mot boken ”Risebergs kloster” mina teorier om Karl Ulfssons arvsskifte. Jag kompletterar med följande slutsatser om Folke jarls döttrar och Johan Ängels giftermål och barn.  
Folke jarl hade 3 döttrar förutom de två sönerna Sune och Holmger:
1 gift med Rörik och mor till Birger Röriksson
2 (Benedikta, osäker på detta namn) gift med Johan Ängel
3 Katarina abbedissa i Gudhem (DS386 1250, eventuellt död 1276 enligt Hans Toll)
eftersom i deras brorsdotters drottning Katarinas testamente 1250 (DS377):
till herr Röriks söner lämnar hon Strand och till herr Johannes Angelus' söner Lvndbw och den mark, som avkastar 1/2 mark penningar om året
 
För Johan Ängels barn innebär detta att minst två söner måste varit födda i giftermålet med Folke jarls dotter. Eftersom enbart sönerna Folke, Magnus och Johan är nämnda i arvsskiftet efter Karl Ulfsson så borde rimligen enbart dessa tre söner vara född i  giftermålet med Karl Ulfssons syster. Detta innebär följande ”barnfördelning” (och så hoppas jag att ÄSF inte vederlägger detta, jag har inte tillgång till ÄSF, om ÄSF numera har behandlat ätten Ängel):
Johan Ängels barn i första giftet med (Benedikta) Folkesdotter
Karl (Kveisa) 1253, 1257 (död före 1268)
Bengt nämnd 1268 -1281 ärkedjäkne i Uppsala
Katarina gift med Erland Israelsson 1272-79 barn bl.a. dottern Ragnhild född senast 1260
 
i andra giftet med Karl Ulfssons syster:
Folke  1257,1269 ärkebiskop 1274-77
Magnus 1269-1294
Johannes 1269
 
Slutligen några funderingar omkring DS415 (1254) och vapnet.
Kungen Knut långe och hans sons Holmger (avrättad 1248) vapen är ej helt säkert belagda, men mynt och Holmgers gravtäcke visar (otydliga) vapensköldar med tre bjälkvis lagda strängar.  
De två som beskrivit Bengt Luciessons originalsigill på brevet DS415 (Peringsköld och Hildebrand) verkar eniga om att det rör sig om ”två band av dubbla strängar” vilka bildar två balkar.
Dvs Bengt Luciessons förde antagligen ett vapen påminnande om Knut långe och Holmger Knutsson. Intressant, men vidare gissningar för mig långt in i moraset omkring folkungar, Sverkerska & Erikska ätten samt Knut långe. Vittnena (Birger jarl, kung Valdemar & Holmger Folkesson), vapnet och namnen (Bengt, K, Ingegärd & Ragnhild) gör en anknytning till Folkungarna / Knut långes ätt sannolik, men hur är enbart gissningar.
 
Jag förstår inte riktigt Kaj Janssons kommentar: ”Att Lucia skulle vara dotter till Magnus minnesköld är helt uteslutet. Då skulle både Birger jarls och kung Valdemars sigill ha hängt under brevet tillsammans med Bengt Lucieson”
Att Lucias barn gör en godstransaktion behövde väl inte med automatik godkännas med sigill av morbror / kusin ? Godsen behöver dessutom inte vara deras mors (Lucia) arvegods utan kan ha ärvts från deras far.  
Jag har ej sett DS377 (Katarinas donationsbrev) men antar att Birger jarl m.fl. sigill hänger där. Jag antar att de var arvingar (Birger Jarl var gift med kung Eriks syster, dvs Katarinas svåger) och måste därför godkänna donationen.