NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2006-02-05, 23:24
Alltfler svenska historiker har börjat kalla den kungliga dynastin för Bjälboätten. Det är nödvädigt att observera att termen folkungar var under 1100- och 1200-talen en slags partigruppering och inte ett släktnamn. Det är nämligen först år 1616 som Johannes Messenius börjar använda namnet Folkungaätten. Därefter har namnet ökat i popularitet så mycket att vi här diskutterar om det är korrekt att använda namnet Folkungaätten eller Bjälboätten. Själva kallade sig ättemedlemmarna av den kungliga dynastin aldrig sig själva för folkungar. Det alltså ett långt senare påhitt. Om jag skulle verkligen vara tvungen att använda ett namn för självaste dynastin skulle jag utgående från Bjälbo kalla den regerande kungliga dynastin för just Bjälboätten och inte Folkungaätten.
 
Jag skrev detta inlägg på lördagen den 19 november 2005 här på Anbytarforum:
 
Bengt Snivel var bevisligen son av den historiskt belagde svenske stormannen Folke den tjocke och dennes hustru Ingegerd af Danmark. Att Bengt Snivel var son av Folke den tjocke och dennes hustru Ingegerd af Danmark nämns nämligen av den tämligen samtida danske historieskrivaren och krönikören Saxo Grammaticus (död 1220). För ytterligare information så rekommenderar jag att du själv studerar Svenskt biografiskt lexikon och där anförda källor och litteratur om Bengt Snivel.
 
Från bevarade samtida brev från slutet av 1100-talet (DS 70) och från omkring år 1200 (DS 116) är det för oss släktforskare möjligt att observera att den historiskt belagde svenske stormannen och jarlen i Sverige Birger Brosa hade två bröder. En av dessa bröder var Magnus Minnisköld. Den andra brodern var med största sannolikhet den svenske jarlen Karl Döve. Dessa är alltså bevisligen bröder med varandra. För ytterligare information om dessa rekommenderar jag återigen att du verkligen studerar det som står skrivet om dessa personer i Svenskt biografiskt lexikon och där refererade källor och litteratur.