NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2010
Skrivet av: Viveca Sylvén Kadesjö skrivet 2008-04-09, 21:12
Hej! Jag söker efter min mans morfars köttslige far. Han är född utom äktenskapet men det måste finnas spår efter fadern i dopböcker, domböcker eller annat för barn utom äktenskapet var väl ett brott på den tiden.  
Morfars mor hette Bernhardina Wilhelmina Lindberg, född 31/5 1859. Hennes far var skräddaren Anders Lindberg född 4/8 1832, gift18/12 1858 med Katharina Andersdotter från löfsta född 11/3 1828. De bodde på Granberga äga. Min morfar Erik Gustav Norström (efter styvfadern som modern slutligen gifte sig med) föddes i Huddunge Granberga 11 maJ 1881 (DOG 17/2 1953 i Falkenberg). Noterat i HUddunge kyrkobok A1:15 sid 124. Modern som var ogift när ERik Gustav föddes (Absolv.f.lösdrift var piga hos hemmansägare och gästgivare Johan Peter Jansson/johansson Granberga. Kanske har han gjort pigan med barn? Kan man se detta någonstans i dop- eller domsböcker?  
Vet ni något?  
Familjen flyttade 18/11 1887 till Kiladär man bodde i komministergården Granmuren. Modern jobbade som piga på Grällsta gård No. 2 hos hemmansägare Anders Gustav Lundqvist. Styvfadern Norström var förmodligen dräng på samma gård. Tacksam för hjälp med att spåra ERik Gustavs riktige fader! När Erik Gustav var 15 år rymde han hemifrån och fick jobb och bostad i Sala.