NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-11
Skrivet av: Göran Hägersjö skrivet 2005-12-06, 09:04
Tack ånyo Mats!
Eftersom hon gifter sig 19110708 i Virestad  med Gustaf Magnusson från Siggaboda i Härlunda (vilken hon enligt sina barns utsago träffade första gången på den avskedsfest som hölls för henne i hennes hemby och som lovat att vänta på henne tills hon återvände från Amerika!), måste hemresan ha skett vid tiden före denna.
Min mormor berättade att hon arbetat som hembiträde i en läkarfamilj i Denver men var tystlåten vid frågor som rörde hennes far. En rykteskälla anger att han arbetade som smed i en silvergruva och betraktades som en duktig yrkesman, men att han på fritiden söp och spelade bort de pengar som skulle sänts till hustru och barn hemma i Sverige. Tanken på det utomäktenskapliga barn som hans hustru fött några år efter att han lämnat Sverige bidrog måhända till att förvärra hans spritmissbruk och obenägenhet att understödja familjen hemma i Sverige.
Jag vet inte vare sig namnet på silvergruvan eller dess belägenhet, men en uppgift att min mormor mötte  tåget med sin döde bror efter att ha rest någon eller några mil ifrån Denver tyder på några mil från Denver.
MVH
Göran