NULL Skriv ut sidan - SV: Elisabeth/Lisken Johansdotter från Åkerhult i Vena socken

Anbytarforum

Titel: SV: Elisabeth/Lisken Johansdotter från Åkerhult i Vena socken
Skrivet av: Marianne Dahlén skrivet 2022-05-28, 10:23
Hej igen
Har lite funderingar till om denna släkt och kanske dess anor.
Gör först en möjlig släktöversyn för att underlätta att följa texten nedan:

Proband Lisken Johansdotter 1711-1799 (db och ddb Vena för de aktuella åren) född i Åkerhult och avled i N Färgshult)
Gen I
1. Johan Andersson ev född på 1660-talet (** beräknat på tiden för brodern Matts födelse). Noteringar i ddb saknas. Vigsel 1708 m
2. Ingeborg Johansdotter *** (vb 1708)
Gen II
3 Anders Mattsson/Månsson (avled 1715 i Åkerhult, Vena)
4. Kristin Edmundsdotter* (avled 1716 i Åkerhult, Vena)
5. NN
6. NN

Har kikat igenom dopvittnena, vilka brukar säga ganska mycket om ev släktskap (förutom om man ville ha byns potentat för barnets skydd och försäkran om kristlig fostran). Den som nämns först vid Liskens dop 1711, är en Ingeborg i Wisböle
(bar barnet). Det var ett hedersuppdrag att bära ett nyfött barn till dop:

Liskens med syskon: Lisken född 1711 (C:2 db), Samuel f 1713 (C:2 db), Anders (f 1717 (C:2 db), Annika (C:2 db)
Dopvittnen Lisken: Ingeborg i Wisböle*; Olof i Brunnsvik; Isac i Kloster
Dopvittnen Samuel: hu Brita i Sönnershult; Bengt i Främsteby***, Olof ibm***
Dopvittnen Anders: Ingeborg i Brunnsvik. Lars i Österhult, Jöns i Kärrby
Dopvittnen Annika: Kristin Pärsdotter i Kärrby; Christian i Tomtåkra och Jacob i Ungsberg

* Ponera att Kristin var Johans mamma och Liskens farmor - delar av släkten Edmund fanns ju i Wisböle. Var Ingeborg från Wisböle, som bar lilla Lisken till dop, släkt med Kristin, den lillas troliga farmor? (Kan inte heller förstå varför det inte skulle vara farmor i huset).

** Brodern till Johan fanns i Vimmerby. Han hette Mats Andersson och föddes omkr 1667 enligt de uppgifter jag fått till mig.

*** 1677 d. 22/7 föddes en Ingeborg Johansdotter i Främsteby. Är det Liskens mamma??

Brunnsvik, Österhult och Västerhult höll enligt mtl från 1660 en Måns i resp by. Några Mattsar har jag inte hittat men däremot dessa tre Månsar.

Jag befinner mig tyvärr långt ifrån och har inte den kunskap som krävs lokalt för att reda i detta. Har heller ingen möjlighet att åka till Vadstena för att gå mer på djupet. Kanske fel att skriva ut så många frågetecken. Är det stopp så är det. Men samtidigt tänker jag att det borde finnas lite mer om dem. Det är något lockande med dessa omöjligheter.
Tacksam för tips.
med vänlig hälsning
Marianne