NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 6.3.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 6.3.2001
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2001-02-27, 20:42
Hej igen Göran!
 
Jag har dessvärre inte haft möjlighet att utreda detta. För detta torde krävas omfattande läsning av såväl domböcker som mantalslängder/ avkortningslängder för Kalmar län. Här i Linköping finns mantalsländer och landskapshandlingar för Östergötlands län (på film), men dessvärre inte för Kalmar län. Vid mina (på senaste åren) få och sporadiska Vadstenabesök, har jag tittat i dessa handlingar, men av tidsskäl tvingats koncentrera mig på (och begränsa mig till) Hallingeberg, Odensvi och Hjorted (med några få utvikningar) Tiden går ju så ruskigt fort, när man besöker Landsarkivet, och i synnerhet domboksläsandet är otroligt tidskrävande. Då skulle det egentligen krävas många dagars sammanhängande vistelse i Vadstena. Kanske en framtidsuppgift?
 
Har du tillgång till mantalslängder etc. för Kalmar län i Vimmerby? Eller har ficheversioner av mantalslängder eller domböcker börjat tillhandahållas av SVAR? Jag har hört en längre tid att filmning av materialet skulle vara på gång, men inte att de börjat saluföras eller lånas ut. I så fall vore detta ett alternativ till Vadstenaresor. Som ju i och för sig är trevliga, men man kan ju inte ta ledigt när och hur mycket man vill....