NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2010
Skrivet av: Anders Karlsson skrivet 2005-08-02, 21:07
Hej!
 
Den Hultman-släkt mina anor tillhörde börjar såvitt vi vet med ryttaren och senare rusthållaren Johan Göransson Hultman. På krigsarkivet har jag hittat en del ny(?) information om honom, som kanske tillsammans med någon annans pusselbitar, kan hjälpa oss hitta mer om Johan Göransson Hultman.
 
Det stora problemet med Johan Göransson Hultman är att vi inte vet var han föddes och inte heller exakt när. Enligt en av Vetlandas husförhörslängder föddes han i oktober 1697, enligt en annan föddes han i oktober 1698. Om man tittar i generalmönsterrullorna för Smålands kavalleriregemente verkar han dock ha fötts 1699 eller 1700. Rullorna uppger också att Johan Göransson Hultman var född i Småland. Han verkar ha antagits den 24 september 1724 eller kort därefter, som ryttare för nr 50 Östra Hult (Almesåkra), majorens kompani, Smålands kavalleriregemente. Han var sedan i tjänst till 1741. Dock har han troligen aldrig bott i Östra Hult, Almesåkra, utan i Vrigstads socken (möjligen i byn Vir[e]storp), för att sedan vid 1730-talets mitt flytta till Gettige, Vetlanda. Där dog han den 30 juni 1780. I samband med att han gifte sig med Anna Brita Olofsdotter Edman (1717-1771) i Malmbäcks 1734, står det att han kom från Vrigstad. Äldsta dottern Katarina Elsabet föddes också i Vrigstad den 4 december 1737.
 
Namnet Göran verkar inte ha varit så vanligt i Småland vid den här tiden, så det borde vara möjligt att hitta rätt Johan son till en Göran. Har dock tittat i en del födelseböcker i trakten, men inte hittat honom. Dock har jag inte undersökt  födelseåren 1699 och 1700. Är det någon som vet något mer om Johan Göransson Hultman eller har något tips hur man kan gå vidare?
 
Mvh
Anders