NULL Skriv ut sidan - Alla dessa föreningar

Anbytarforum

Titel: Alla dessa föreningar
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2006-05-07, 12:13
Det var en mängd märkliga resonemang här. Kan det ha att göra med att det rör sig om släktforskare? Dvs. soloartister i egen sak.  
 
Själv har jag haft med hundratals föreningar och ett antal förbund att skaffa. Rent allmänt är det ju så att personer går med i föreningar för att gemensamt göra saker. För att samverka med andra finns ju lokala distriktsförbund och dessa sanverkar i sin tur i riksförbund.
 
Som forskare träffar man ju även på människor med andra uppfattningar. Säkerligen står Carl-Henrik och Torsten Berglund i mycket diametralt mot mig.  
 
Det finns skäl att be om större tolerans för flera perspektiv bland de andra. Jag har ju också forskat i många decennier. Men inte på min egen släkt. Varför skall denna egoistiska ådra vara så 100%-ig för släktforskarna just? Att jag säger så är för att detta tycks tycks så självklart alltid med den egna tillhörigheten precis överallt, allmänt sett. Men, missuppfatta mig nu inte. Jag tycker det är bra även med släktforskning. Och extra bra är det med eftertänksamhet.
 
Att Sverige har en rik organisationstradition beror även på individernas situation. Pressen på dem har varit tung alltsedan Gustav Vasas tid och möjligen ännu tidigare. För att våga att företa sig något har det sedermera ansetts som tvunget att ansluta sig kollektivt till än det ena eller det andra och sedan driva sina egna personliga önskningar där i skydd av den kollektiva auktoriteten. Det kan ju vara både bra och billigt men också oeffektivt och kontroversiellt. Vad vi har oss att vänta oss av framtiden är nog än mer av problem för föreningar. Att man går in i en lokal förening är väl knappast intressant för den som inte har någon släkt i landskapet och dessutom flyttar mycket. Själv har jag varit anhängare av direktanslutningsskap, men det är problematiskt ur en demokratisk praxis. Men trots allt så är det nog viktigt att göra vad det går för att bevara en föreningslojalitet också. Då går det bra.  
Det bör väl gälla även här.