NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2009-04-15, 11:59
Hej Barbro!
 
Släktforskare hjälper varandra. Jag får själv hjälp när jag behöver. Dåliga samveten viftar vi bort.
Med tiden lär man sig genvägar. Vet man inte var de bor i en ny socken och det saknas inflyttning får man börja tänka. Kan det handla om giftermål eller kanske barnafödande. Där kan bosättningsbyn finnas angiven. Har de yrken som kan härledas till ett bruk, någon större gård. Här hade Du en ana som var trädgårdsmästargesäll. Var kan de behöva en sådan i nästa socken. Jag dök ner i Kohlswa gård. Mycket riktigt. Ibland kan det finns längder för nattvardsungdom i hfl. Där kan man hitta något barn i lämplig ålder med hembyn angiven, om man har tur. Sedan finns det ju sofistikirerade hjälpmedel, men de har inte jag tillgång till i hemmet.
Men väldigt ofta handlar det om den hårda vägen - dvs att bläddra sig igenom, och det är tungt. Då är det lättast att fästa blicken på om man har ett säkert födelseår. Att läsa alla namnen tar längre tid.
 
Så har jag några tumreglar som funkar ibland. Man gifte sig ofta inte längre bort än man orkade gå. Efter ungdomstiden och arbete i grannsocknarna återvände man ofta till hemförsamlingen när man gift sig. Man höll sig ofta på sin hemvanda kant i hemförsamlingen. Man födde oftast barn bara några månader efter giftermålet. Var man torpare var man något mer bofast än statarna som flyttade varje år när potatisen var upptagen.  
 
Så några fler slf-program än Du har, har jag nog inte. Jag drar mig fram med Genline och Arkiv Digital och lokalkännedom om Västmanland.
 
Hälsningar Monika W