NULL Skriv ut sidan - Carl Nilsson 1765 Krigsd. Dräng och Rusthållare Död som Sockneman i Björnhult Mörlunda 19/11-1806

Anbytarforum

Titel: Carl Nilsson 1765 Krigsd. Dräng och Rusthållare Död som Sockneman i Björnhult Mörlunda 19/11-1806
Skrivet av: Richard Eves skrivet 2004-01-16, 00:22
Det är ju fullständigt lysande Bo!
 
Ska nog absolut försöka få tag på ett exemplar av Sabelskjöldsboken, har en prioriteringslista när det kommer till betalningar och tar ett steg i taget. Sist jag släktforskade så fastnade jag på alla stora Gedcomfiler från yngre medeltiden som skulle ordnas och översättas vilket slukar en fantastisk tid och energi.  
 
Om Gary Jacobsons Sabelskjöldsanredovisning stämmer så är far och mor är släkt till sist.  
 
En svensk SabelskjöldsGED?
 
Jag ska den här gången (har slutat forska två ggr tidigare) inte bli förbländad av alla historiska kändisar och fastna på att fylla i gedcomfiler korrekt genom sagatid och ner till den romerska senatens genom Odens tider denna gång, utan fortsätta att kartlägga mina smålandska anor så jag skulle vara otroligt tacksam om det finns någon som har tillgång till en svensk GEDfil över Sabelskjölds fabulöst fantastiska anor som har vänligheten att sända mig denna.  
 
Jag kan ju kanske kontra med att jag har en svensk förlängning av bl a huset Godwin som jag kan tanda i Sabelskjölds anor enligt Gary Jacobson eller så kan man fritt hämta en GED från det franska pensionärsparet som gjort en gigantisk släktutredning http://arnaud.aurejac.free.fr/ och plocka ut rätt del, varnar för att den är gigantisk och kan vara svår att öppna med ett för stort släktprogram innehåller hela familjen Aurejacs moderna släkt också som man kan självklart kan klippa, men jag har en hel del ordnat översatt som hakar i Sabelskjöld.  
 
Det gör mig väldigt glad och stolt om det skulle vara så att mormor är ättling till folkungar och bara Birger Jarl och Erik Jedwardsson får mig att nästan rysa.
 
Det är för många att knappa in och jag vill fortsätta på dom andra smålandsluckorna som är lika viktiga och dessutom närmare i tiden nu när jag har fått upp farten, visste väl att jag skulle hitta något spännande på mormorsmor men inte folkungaättling... Det är svindlande del 3.
 
Att vara ättling är en sak men är far och mor verkligen släkt om dom är ca 45männingar genom huset Godwin? ;) Per definition förmodligen men knappast familjeband som jag ser det nu. På mors sida har jag nu alla namnen ner dit och fars sida mitt efternamn men en stor lucka namn..
 
Vill än en gång säga Tack Bo! Du är en pärla! Ska absolut undersöka fotografierna under porträtt.  
 
Marianne, om du försöker kartlägga nya Sabelskjöldsättlingar så kan jag hjälpa till med vad jag kan om du vill.