NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-17
Skrivet av: Agneta Rung skrivet 2000-05-20, 18:43
Hej Marianne!
Eftersom jag råkar ha generalmönsterrullan för Närke-Värmlands regemente år 1789 hemlånad på mikrofiche från SVAR just nu letade jag efter din soldat Skohäst i den.  
Han finns där, 143 Häståhs Olof Olsson Skohäst, Wärml, ålder 41, tjänsteår 21. Han är över 6 fot lång (hur många tum går tyvärr inte att se). Han var närvarande vid denna mönstring och vid den föregående. Han ingår i 5:e Corporalskapet i Christinehamns Compagnie af Kongl Nerike och Wermelands Regimente som mönstrades av Öfversten och Riddaren av Kongl Svärdsorden Wälborne Herr Charl Claud De La Wall....
Generalmönsterrullor är spännande läsning! Man ser bl a ett tydligt mönster i hur soldaterna fått sina namn - efter bostället. Själv har jag en soldat Magnus Skanberg från Stora Skannum (därav namnet) vid samma regemente. Han flyttar sedermera till soldatbostället i Träfors och byter i och med det namn från Skanberg till Träfot(!), trots att han är kvar vid samma regemente.
Skohäst borde ha blivit antagen någon gång kring 1768, så du borde nog börja med mönsterrullan från 1777 (den har beställningsnummer K04679 hos SVAR) för att se vad som finns antecknat om honom vid hans första mönstring. Rullan innan är från 1767 och då borde den gamla soldaten från Hästås (kanske också en Skohäst) vara kvar på tjänsten.
Lycka till!
Mvh
Agneta Rung, Borlänge
PS Det mikrokort jag läst heter K04683 7/8