NULL Skriv ut sidan - Mysteriet med mannen som hade 2 identiteter

Anbytarforum

Titel: Mysteriet med mannen som hade 2 identiteter
Skrivet av: Bengt Holm skrivet 2008-03-27, 22:12
Jag har hittat en man i Balkåkra vid 1800-talets början som förekommer på två ställen samtidigt i en och samma husförhörslängd. Ja, vid ett tillfälle t.o.m. på samma sida. Jag bifogar denna sida (GID 1177.22.33200).
Längst upp på sidan under Balkåkra no.16 finns en dräng noterad som jag tolkar som 'Lasse Larsson f.1775 31/10 i Sövestad'.
Längre ned på samma sida under Balkåkra no.17 finns en dräng noterad som jag tolkar som 'Lars Larsson f.1795 31/10 i Årsjö'.  
Årsjö är en by i Sövestad. Jag har kollat i Sövestads födelse- och dopbok och funnit barnet Lasse som föddes 1795-10-31 i Årsjö i Sövestad!
 
Står det kanske Örsjö i stället på den andra Lars Larsson? Jag har kollat i Örsjös födelse- och dopbok om någon föddes där 1795 med namnet Lars eller Lasse och med en far som hette Lars, men nej.
 
Är detta en man som roat sig med att lura prästen att skriva in honom som två olika personer? Den enda skillnaden är att han heter Lars i ena fallet och Lasse i det andra. Eller finns det någon annan förklaring till detta mysterium? Om det nu var så att han lurat prästen, vad var syftet? Tjänade han på det? Eller var det bara en ploj?
 
Vänliga hälsningar
Bengt(https://forum.rotter.se/discus/messages/22540/143535.jpg)