NULL Skriv ut sidan - Åh, var börjar jag?

Anbytarforum

Titel: Åh, var börjar jag?
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2007-01-23, 22:11
Hej Towa
 
Grejen är att de inte har något system, förutom folkräkningarna (census). Speciellt inte under den tid som den stora invandringen var. Det finns födelsebevis, dödsbevis och vigselbevis (i alla fall från mitten-slutet av 1800-talet)som är registrerade hos en County Clerk på rådhuset, men då måste man veta var de bodde (och så kostar det ganska mycket att få kopior). Det finns inte in- och utflyttningslängder från den tiden (numera finns Social Security och skatteuppgifter men de är inte offentliga). Sedan finns det som jag sa bättre uppgifter i vissa stater och i vissa kommuner. Men det är generellt svårt att hitta folk som inte förekommer i folkräkningar eller i militära rullor före 1920. Efter 1920 finns lite material från militären men det mesta är fortfarande sekretessbelagt. Det är också många andra senare uppgifter. USA var och är en federation av stater som alla har sin egen lagstiftning. Dessutom finns ingen statskyrka som vi hade, därför ingen heltäckande kyrkobokföring, det finns egentligen bara i de nordiska länderna. Det är fortfarande lätt att bara försvinna i USA. Den bästa vägledningen är faktiskt boken Emigrantforskning, sedan får man träna själv. Google är bra om man vill leta upp släktforskarkällor i en viss stat eller kommun.