NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-16
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2006-04-20, 11:10
Hej!
Nu har turen kommit till att titta lite närmare på mina Gåsbornanor. Jag har lite funderingar kring en linje som är lite oklar med säkerheten kring pga att kyrkböckerna börjar så sent.
 
Den tråd jag tänkte börja med att höra efter lite om är min ff ff fm Maria Jansdotters. I husförhörslängder står det att hon är född 1785 i Gåsborn. När hon gifte sig med Erik Ersson i Hällefors-Tomsjön (f. 1780), så angavs det att hon var piga från Gåsborn-Tomsjön (i dödboken anges mer bestämt att hon var född i Lurhöjden). Hon flyttade vid vigseln 1809 till L Tomsjön i Hällefors.
 
Men när man kollar i Gåsborns böcker så verkar hon vara född först året därpå - 1786, närmare bestämt så hittar jag den 13 juli en Maria med rätt föräldrar och som är född i Tomsjön, dvs. de som angivits i dödboken i Hällefors; Torparen Jan Andersson f. 1752 och hustrun Catharina Jansdotter f. 1758.
 
Jag hittar Maria med föräldrarna i Tomsjön i AI:1. Men sen hittar jag inte Maria förrän i AI:3 där hon är piga på s. 132 (om det är rätt Maria, vilket jag tror).
Fadern Jan Andersson hittar jag som född 1752-04-01 i Laggsundet, Gåsborn. Troligen är det han som dör 1799-05-03 (är det någon som vet mer exakt?), jag har nämligen hittat en Jan Andersson som dör detta datum.  
Modern Catharina vet jag är född 1758 men jag blir osäker på om hon var född i Gåsborn, jag har tidigare fått veta att hon var född i Hällefors, och i Hällefors hittar jag en Catharina med följande notis: 1758 (Dec?) 20 föddes Jan Larssons och hu Catharina Carlsdotters barn wid Silckesdam och Christnades d 25 Do med namn Catharina. Wittnen woro: Olof Andersson och dess hu i ??????????, Klå?smeden Petter Persson och Pig Maria ???????dott wid Grufwan (Hällefors C:4 1740-1774, GID 2240.53.27100). Är detta rätt person?  
 
Vore sedan intressant att veta vart de tar vägen efter AI:1, jag hittar dem inte i Tomsjön. Vore slutligen roligt att få reda på syskon till Maria, samt syskon till hennes förfäder.
 
I vigselnotisen för Erik och Maria i Gåsborn E:1 1774-1840, GID 490.35.33700 vill jag slutligen också ha hjälp att se vad det står under Carlsson som har vigt dem - det ser ut som ett datum och kanske morgongåva också.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad,
fredd.holm.arno@folkbildning.net