NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 november, 2014
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2014-11-26, 16:01
För kanske 20 år sedan råkade jag titta i en volym i läsesalen på Landsarkivet i Vadstena: Landskansliet - Kalmar - Passhandlingar 1722-1785.
Förundrad betraktade jag tre poster:
 
1770 28/7 - Underofficer Ingelström med Anna Elisabet Picunell till L?beck. Reser med tre barn till sin hemvist.
1770 24/5 - enkan Anna Elisabet Picanell - med pass från Stralsund den 25 Juli 1781 - påskrifvet till Stralsund
1785 Inrikes pass - 4/8 - Förareenkan Ingelström med pass från Stralsund d 8/7 1785 - påskrifvet till Carlscrona.
 
Namnlikheten PICULELL/PICUNELL/PICANELL gjorde att jag tog detta på största allvar - men kom just inte så mycket längre.
I Kalmar slottsförsamling hittade jag en dödsnotis för en förare PETER INGELSTRÖM den 1770 16/6 (stämmer inte riktigt med datum ovan men är säkert rätt person ändå)
Det finns också en hantlangare Abraham Ingelström med hustru i samma församling.
 
Men vem är då Peter Ingelströms hustru; ANNA ELISABET PICUNELL?
 
Häromdagen slog det mig att hon förmodligen är identisk med ovanstående dotter till Steffen Piculell i Stade:
 
*Stade/Garnison 1722 29/9 ANNA CATHARINA ELISABETH - dotter till Steffen Piculell, Mousq. von H. Oberst v Rantzow Comp. och Anna Margaretha Ahlgrims.
 
Hon skulle alltså vara en yngre syster eller halvsyster till Andreas Piculell (1699-1785) i Skåne, stamfadern för hela den nu kända släkten Piculell.  
Eftersom det talas om hemvist - alltså Stralsund - så förefaller det som om släktn Piculell faktiskt återkommit dit en bit in på 1700-talet.
 
Ack, att det inte går att hitta kyrkoböckerna för den svenska garnisonsförsamlingen i Stralsund.
 
År 1913 anlitade Professor Samuel Henschen, som sedan 1910 var gift med en Piculell - en svensk genealog, Sten Bommesen (?) bosatt i Dresden, att leta i Stralsunds kyrkoböcker. Hans utredning kammade noll, men han skriver bl.a. att han gått igenom kyrkoböckerna för Heilgeistkirche, f.d. garnisonsförsamlingen  1721-1753 (den äldsta bevarade), 1750(53)-1757 och 1749-1793 (Posseska regementet). Det här innebär att dessa kyrkoböcker faktiskt fanns bevarade så sent som 1913. De kan ju givetvis ha gått förlorade i 2:a världskriget, men helt säkert är det inte.
 
Är det någon som har träffat på föraren Peter Ingelström - kan han ha varit från Kalmar län, tro?