NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-19
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 1999-06-28, 11:53
Hej!
 
Jag beklagar att jag inte har gett något liv ifrån mig på ett tag, men livet drog mig bort från släktforskandets sysslor till annat (som examenstider och andra bemärkelsedagar).
 
Nåja, bättre sent än aldrig.
 
Vad gäller litteratur om Vårviks socken är det som redan konstaterats dåligt, men det finns åtminstone en ytterst kortfattad sockenbeskrivning i tidskriften Färgelanda årgång 20, 1939, häfte 1. Där presenteras socknen på sidorna 11-16. Inte mycket att ha kanske - men ändå lite.
 
För att citera ovan beskrivning - angående bebyggelsen i Vårvik:
 
Bebyggelsen i Vårvik är i huvudsak samlad till fem ställen - ett för varje av de tidigare nämnda fastlandsområdena. Så ha vi norr om Gustafsfors vid Västersilens västra strand Vamberviken, söder om Gustafsfors Måsviken, Stommen och Gällesnäs, som bilda en sammanhängande odlingsremsa längs stranden med kyrkan i mitten. Längre åt söder ligger Kråkenäs med Kråkvikens station. Mellan Silarna och Värmland ligga Backa och Näs runt Byfjorden och på det sydöstra landområdet Hökenäs, vars huvudgård är socknens största.
 
I en annan bok, Beskrifning till kartan öfver Vedbo härad från år 1893 - beskrivning till häradskartan 1890-1891, kan man om gården Näs läsa att det är en skattegård på 1 oförmedlat mantal. År 1893 fanns där 16 bebygda brukningsdelar. Om Kråkviken står att läsa att även detta är een skattegård om 1 mantal oförmedlad jord. Där fanns 1893 15 bebyggda brukningsdelar. Här kan även tilläggas att Fjus en ½ skattegård förefaller räknas till Kråkviken.
 
Nu går jag vidare till Katarina Strids anor. Vad gäller Brattströmarna är det inte några som jag studerat närmare, men Asmund Jacobssons från Kråkviken förfäder har jag träffat på en del. Det är väl bland annat därför som jag väntat med att svara eftersom jag tänkte titta lite mer på dessa, men jag har inte hunnit göra det än.
   Här följer vad jag känner till om dem - dvs vad jag har inmatat på datorn:
 
1 Asmund Jacobsson, 1763-1817.
 
Generation I
 
2 Jacob Nilsson, bror till Anders Nilsson i Kråkviken enl Vedbo hd AIIa:I 1756st28, s 1275.
Född 5/4 1720 i Kråkviken, Vårvik sn, bonde i Kråkviken. - Gift med
3 Marit Asmundsdotter, född 1/1 1723 i Hökenäs, Vårvik sn.
 
Generation II
 
4 Nils Jacobsson, född o 1651?? [svårläst ålder i dödnotisen, åtminstone på fische], död 1737 (begravd mellan 18 sept och 30 okt) i Kråkviken. - Gift 24/6 1718 i Vårvik sn med
5 Kerstin Julsdotter, född o 1691, död 12/4 1742 i Kråkviken.
 
6 Asmund Asmundsson, född o 1670, död 28/10 1754 i Hökenäs, Vårvik sn, bonde i Hökenäs. - Gift med
7 Ingrid (även Ingiäl) Segolsdotter, född o 1683, död 1726 i Hökenäs, begravd 2/7.
 
Tjaa, det var väl allt. men här har jag nog mer uppgifter om jag bara får chansen att titta vidare lite. Jag ser fram emot tillägg och kommentarer och eventuella rättelser.
 
Vad gäller M's anor så vill jag även här kika lite mer på vad jag kan ha i gömmorna. Jag har inte mycket om dem på datorn.
 
mvh Henrik