NULL Skriv ut sidan - Solberga

Anbytarforum

Titel: Solberga
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2015-08-26, 00:29
Tack för informationen men har nu upptäckt att Anders Månsson inte är far till Cecilia.  
 
Det var väldigt många år sedan jag senast kollade denna släkt som nu blev aktuell igen. Kan tillägga att det lyckats smyga sig in fel föräldrar på Cecilia Andersdotter ovan. Hennes födelsedata har varit otydliga och lite varierande. Ett husförhör när hon med maken Anders Assmundsson var bosatt i Norra Anrås i Jörlanda anger ett för mig nytt födelsedata som jag inte sett tidigare.  
Jörlanda AI:4 (1824-1826) Bild 9 / sid 21
 
Hennes föräldrar ovan stämmer alltså inte då jag nu hittat henne född i Dyfjäll i Jörlanda 1766-02-25 vilket det husförhöret anger.
 
Jörlanda C:1 (1744-1786) Bild 37 / sid 64
Far Anders...?. kan inte utläsa vad modern hette men får nog lägga just den frågan på läshjälpssida. Hon var som noterats gift en gång tidigare i Jörlanda och fick en dotter i det äktenskapet. Blev änka 1791-05-03 i Norra Aröd i Solberga och gifte om sig med Anders Assmundsson  
Hade fått information för många år sedan av annan släktforskare om att hom kom från Hålta innan första äktenskapet vilket även bidrog till att jag gick lite vilse med Cecilia.  
 
Alla kan vi hamna på fel spår av olika orsaker men tur att det går att rätta till.  
 
(Meddelandet ändrat av Cissis matte 2015-08-26 00:34)
 
(Meddelandet ändrat av Cissis matte 2015-08-26 00:35)