NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-08
Skrivet av: Jonas Palm skrivet 2004-03-06, 18:02
Hej!
 
Min spekulation är nog mer åt Darwin än Lysenko hållet. Antag att (för många generationer sedan) en smedfamilj fick ett antal söner. Några av dom kände obehag av värmen och bytte jobb. De söner som förde smedyrket vidare kom att bli de som stod ut i smedjemiljön, bla hettan vid härdarna. Samtidigt är det inte omöjligt att man gick mot alltmer energi-krävande metoder bl a från torrfärskningsmetod till smältfärskningsmetod. Man kan anta att det därmed blev några till som hoppade av yrket. Och så kan det ha fortsatt generation efter generation. I naturen sker sällan ngt sådant utan att man tappar ngn annan egenskap. Det var här jag spekulerade i köldtåligheten. Men kvinnorna då? Som bekant gifte sig många inom smedjefamiljerna med varandra. Troligen av flera orsaker, kulturella, ekonomiska, religiösa. I Sverige ville man nog hålla vallonsmidet (metoden) inom gruppen, likn monopolkaraktär. Vidare är det inte omöjligt att man hade för avsikt att återvända till Valloniet. Och då lämpligen med sina kompisar (om än ngn generation seanre). Således, när man förbättrat sin ekonomi och (30-åriga kriget slutat) samt pesten klingat av i hemlandet. För att inte tala om religiösa aspekter. Ett urval kan därför ha skett även på kvinnosidan. Min spekulation grundar sig alltså snarare på naturligt urval än Lysenkos avhuggna djurben. Som bekant får en katt som förlorat ett ben i Lysenkos experiment inte ungar med tre ben. Men återigen är det en spekulation. Själv har jag tagit cortisonspray och det hjälper vid kyla. Nackdelen är ju att cortison tunnar ut bindväven. Jag fick väldigt tunna och spröda läppar efter några månader. Denna vintern har jag unvikit cortison, men fått bihåleinflammation istället.
Alla med erfarenheter av området kan väl ge tips?
Mvh
Jonas Palm