NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-04
Skrivet av: Tommy Gustafson skrivet 2010-03-26, 21:28
Hej  
 
Jag är en amatörsläktforskare som är medlem i Sveriges släktforskarförbund.
I onsdags gjorde jag en liten tågtripp till Stockholm och passade på att ta med mig senaste numret av Släkthistoriskt forum som tyvärr blivit liggande oläst hemma.
Med stort intresse läser jag artiklarna och hamnar på en artikel om skilsmässor förr och nu.
Döm om min stora förvåning när artikeln tar upp ett par för mig kända personer, då boende i Visby. På sidan 28 berättas det om min mm mm och min mm mf Johan Gustaf Andersson och Johanna Matilda Albertina Andersson (född Gardsten). Johan Gustaf var otrogen och gjorde ogifta Anna Johansson med barn. Detta kom till Johannas kännedom och det lämnades in en stämning till Rådhusrätten i Visby som den 10/4 1899 förkunnade äktenskapsskillnad mellan paret och en månads fängelse för Johan Gustaf. Det var för mig nya uppgifter som dök upp om Johan Gustafs snedsprång, deras skilsmässa och hans fängelsestraff.
 
Det jag vet om dessa personer är följande.
Johanna föddes i Stenkumla 1867-03-01 och dog 1948-08-20 i Gardarve Fardhem.
Johan föddes i Hällstad i Västergötland 1859-10-04.
De fick två barn tillsammans Matilda Maria Kristina, min mm m född 1887-11-24 i Västerhejde död i Stockholm 1978-12 26 och Hilda Sofia Karolina född 1889-02-24 också i Västerhejde.
 
Frågor som dyker upp i mitt huvud är följande.
Vad hände med Johan när han blev frigiven, var dog han?
Vad hände med Anna och barnet, detta innebär ju att jag kan ha ett antal släktingar på hyfsat nära håll som jag inte vet något om.
Fick barnet något namn och var och när var det fött? Fick de fler barn? Har de några ättlingar?
Var kom Anna ifrån och vilka var hennes anfäder?
Vart flyttade Johanna med flickorna? Jag vet ju att hon dog i Fardhem men inte varför, jag har försökt att hitta någon koppling dit men inte lyckats. Jag var tom och besökte Fardhem och letade på kyrkogården och pratade med lokalbefolkning men inget spår.
Har någon mer fakta om dessa personer än vad som publiceras i artikeln? Vore väldigt tacksam för att ta del av det i så fall.
 
Intressant i sammanhanget är också att både Johannas dotter Matilda och dotter dotter Ragnhild skiljer sig så historien upprepar sig.
 
Vore tacksam för så mycket fakta som möjligt.
 
Tommy Gustafsson Falkenberg
 
(Meddelandet ändrat av Tompa 2010-03-26 21:33)
 
(Meddelandet ändrat av Tompa 2010-03-27 09:22)