NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-27
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2004-10-26, 16:39
Förslag
 
När det gäller tonen i Anbytarforum, så föreslår jag att Peter blir flitigare med saxen.
 
Inlägg som innehåller personangrepp ska utan pardon tas bort - hela innehållet ned till minsta kommatecken! Om det hunnit att komma kommentarer (kritik eller instämmande gör detsamma), så kan naturligtvis inte de hänga kvar där i luften, utan får gå samma väg. Samma sak om skribenten skriver ett nytt inlägg och klagar på att det förra inlägget togs bort - klipp till igen, eftersom det också är en kommentar till ett borttaget personangrepp.
 
Om de borttagna inläggen innehöll annat än persongreppet resp. kommentaren - kanske t.o.m. något i den aktuella diskussionens sakfråga J - så låt huvudet i inlägget vara kvar, alltså skribentens namn samt tidpunkten, så att det syns att det gjorts ett inlägg, men ersätt innehållet med en redaktionell kommentar:
 
Inlägget är borttaget då det innehöll personangrepp resp. svar på ett numera borttaget personangrepp.Sedan får skribenterna återkomma med sakuppgifterna i nya inlägg.
 
Det kanske kan tyckas hårt att ta bort hela inlägget, men det är det enda sättet att få slut på debatterna om debatterna. Dessutom är det inte Peters sak att sitta där och ödsla tid på att klippa och klistra som i Kurt Olssons pysselhörna J - skribenterna kan som sagt återkomma med eventuella sakuppgifter. Vet man vad som gäller, så får man helt enkelt skylla sig själv om man blandar sådant som måste sägas med sakuppgifter i samma inlägg!
 
Anledningen till att personangrepp kommenteras/kritiseras (av mig och andra) är ju att de ligger där fullt synliga; att inte kritisera dem är ju detsamma som att acceptera dem. Men tas inläggen bort, så finns det ju inget att kommentera. Därmed uppstår det heller ingen ytterligare debatt när andra hoppar in och kritiserar den som kritiserat påhoppet, vilket ju sker titt som tätt eftersom somliga har väldigt svårt att se skillnad på ett personpåhopp och kritik mot den som har hoppat på någon - båda delarna är ju märkligt nog i vissa ögon lika mycket käbbel eller t.o.m. lika mycket påhopp.
 
Hade t.ex. saxen genast kommit fram när den första lika bisarra som oförskämda anklagelsen om en maffia i Anbytarform kom på pränt, så hade de senaste månaderna varit betydligt lugnare - inklusive den senaste veckan, vars tumult ju hade sitt ursprung i maffia-inläggen.
 
Nu kan naturligtvis Peter inte hinna att läsa allt, men om vi vet att detta kommer att tillämpas i fortsättningen, så lovar i alla fall jag att meddela Peter när jag ser ett personangrepp i stället för att kommentera det själv.
 
PS!
 
Om man har ett användarkonto, så kan man kryssa för alternativet Visa ej förhandsgranska när meddelande skickas. Den möjligheten bör tas bort. Det skadar inte att man får se sitt inlägg i tryck innan man sänder in det.