NULL Skriv ut sidan - Gunnilbo, AI:8b

Anbytarforum

Titel: Gunnilbo, AI:8b
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 2005-04-24, 01:22
Hej igen, Henrik!
 
Hmm... Skall jag förmoda att Carl Hellström är son till ovannämnde Jan? Det kan ha viss betydelse för mitt antagande om vad som står i hfl.
 
Mästersven (sven senare överstruket - torde betyda att han senare måhända blev mästersmed, masmästare eller något liknande) Carl Hellström, f. 1805 12/4 i det jag tolkar som Linde (Lindesberg). Om det nu är så, att Jan Hellström och Maja Greta Larsdotter är Carls föräldrar, förefaller detta rimligt att anta. De kom ju till Gunnilbo 1817 från Vedevåg, en av Lindesbergs grannsocknar. Vid tiden för Carls födelse kan Jan ha gjort tjänst vid något bruk i Linde socken, därefter ha flyttat till Vedevåg och 1817 till Gunnilbo. Vid den sistnämnda flytten var då Carl i tolvårsåldern. Carl gifter sig 1827 21/10 med Hustru Brita Cajsa Stockhus, f. 1805 29/1 i Gunnilbo. Sonen Johan (efter farfar, som sig bör!) föddes 1828 25/4 och dottern Carolina 1830 2?/3 (otydligt datum på kopian), båda i Gunnilbo.
 
Kul att Du börjat att släktforska. Du bör ha rätt stor del av Din härstamning från bruksmiljöer - även Ditt efternamn Törnqvist antyder det. Alla frågor är förresten bra frågor och inga frågor är dumma frågor. Alla har vi börjat forska någon gång och det är då svårt att tyda de gamla skrivstilarna. Finns faktiskt några böcker med exempel på gamla skrivstilar och hur bokstäverna skrevs. Nu kommer jag inte ihåg vad de heter, men på ett bibliotek kan de säkert hjälpa Dig att få fram någon sådan bok.
 
Allt gott och lycka till med forskningen!
Stefan