NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-26
Skrivet av: Lars Nylander skrivet 1999-06-08, 19:00
Angående Ingrid Bengtsdotter gör jag ett utdrag ur min artikel till årsboken (om ni lovar att köpa den sedan...). Jag har precis hört från redaktören att årsboken bör vara forskarna tillhanda före midsommar.
---
Förvånande är att i dödboken för Bengt Feltman uppges hans moders namn vara Ingrid Jonsdotter. Voxna dödbok 1761 anför: Kohl. Matts Kiellmans Enka Hustro Ingrid Eriksdotter [förf. kurs.], född uthi Sundsiö sochn och Jämtland den 18 maji 1688; fadern war nämndemannen Erik Bengtsson, moder Ho Kirstin Eriksdotter. I Sundsjö födelsebok kan man läsa: 1688 d. 6 maj föddes Bengt Perssons och Hustru Kerstin Ersdotters barn i Marsätt, är kristnad den 20 maj, dominica rogate, och är kallad Ingre. När Bengt Feltman och Ingrid gifte sig 1719 i Sundsjö uppges också Ingrid Bengtsdotter i Marsätt. Hemmanet Marsätt nr 1 övertogs sedermera av Ingrids broder Erik Bengtsson, och kanske bröts kontakten mellan Sundsjö och Hälsingland, varvid barnen helt enkelt blandade ihop Ingrids far och bror. Både Bengt Pedersson och Erik Bengtsson dog dessutom i förhållandevis ung ålder, fadern när Ingrid var spädbarn och brodern 1730.
---
/ Lars