NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2015
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2015-07-11, 20:25
Ingen skada skedd.. Men allt vad jag har eller inte har tagit del av har knappast varit möjligt att presentera i den här diskussionen. Jag har åtminstone ägnat många år för det här genealogiska intresset och (inkl. flera diskussioner här i AF för sådär 10 år sen där lärdomarna har varit omfattande) även läst det mesta man kan hitta i äldre artiklar från belästa människor och yrkeshistoriker ifrån Historisk Tidskrift, Personhistorisk tidskrift, Släkt och Hävd osv samt nyare litteratur som eventuellt tar upp den här äldre tidsperioden. Tyvärr är väl just Moberg en lucka jag har kvar att fylla, men han är ju knappast ensam om att argumentera emot Snorre... Sedan anser jag att man måste inte själv stå på ena eller andra sidan, (eller ens veta vad som är sant eller inte) men att jag vill gärna tro att det gynnar diskussionen att det även presenteras andra uppgifter i saken än vad som bara framförs från ena sidan, och att man därefter kan argumentera för eller emot svagheter och styrkor i det som lagts fram.