NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-27
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-27, 00:09
Tack Karin, det var fint! Ser du nu Bo Svensson...här ser du ännu ett exempel på en koppling mellan folk från Umeå (bördig från Bureå på moderns sida) och namnkunniga släkter från södra Sverige i BÖRJAN på 1500-talet! Hon gifte sig ju med fogden Lars Olofsson Björnram i början på 1500-talet. Det fanns således kändisar härstammande från Bureå långt före de tre ärkebiskoparna slutet på 1500-talet!
 
Såvitt jag förstått Marc Hernelind i hans teorier...så skall de som heter Grubb härstamma från den danska högfrälsesläkten Grubbe!? Den danske medlem av släkten som stannade kvar i Sverige skall ha låtit e:et försvinna i sitt namn för att markera sin linje av denna släkt? Av detta får man väl förmoda att stadsdelen Grubb också en gång hetat: Grubbe!? Jag är tyvärr för dåligt insatt i denna sak varför jag ber Marc gå in här - om han har tid och lust - och fylla på med lite mer inf. om detta. Jag för min del tycker att det verkar var helt logiskt att rika frälsemän spekulerade i mark även i Umeåområdet - som man ju bevisligen gjorde i hela övre norrland!!
 
Vänligen
 
Ulf