NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2006
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2004-08-13, 10:21
Hej Olle,
 
Och ett stort varmt tack för utdraget ur PHT.
 
Uppgiften om Stångebro fick jag från ett inlägg på Anbytarforum (i en diskussion om Agnatisk eller cognatisk stamtavla) av Elisabeth Thorsell den 26 juli 1999:
 
 Ett snarlikt fall som ätten Petre ovan är släkten Cassel, där den äldste bevislige medlemmen är knekten Mårten Cassel i Ramfall, Torpa (är på landet utan tillgång till mina anteckningar) som ska ha varit med i slaget vid Stångebro, och vars son Jacob var född 1618.
 
Jag vet inte var hon fått uppgiften ifrån. Kanske var det ett missförstånd? Hon hade ju, som framgår, inte sina anteckningar till hands.  
 
Kanske ändå min teori om att det var det polska kriget som avses ändå verkar troligare? Dock kan ju inte Mårten varit med vid slaget vid Wallhof, då han redan den 11 februari 1625 var förlamad.
 
Även om kopplingen till Peter Cassel är minst sagt tveksam, så är jag nyfiken på hur tanken ens uppkommit. Jag menar, Mårten Cassel var ju en ängeländare, inte en skotte.
 
Eller skilde man kanske inte på detta på den tiden? Var det ett samlingsbegrepp för någon från de brittiska öarna, som således kunde innefatta någon från Edinburgh?
 
Och känner du till vad som står i den Casselske Genealogie som påträffades hos Erland Jonasson?
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson