NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 6.9.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 6.9.2001
Skrivet av: Anita Berglund Eriksson skrivet 2001-09-02, 14:07
Jag hade lite gamla uppgifter om förekomsten av spädbarnsdödligheten i mitt förra inlägg. Förekomsten av spädbarnsdöd i Sverige har framtill 1993 legat på ca 1/1000 och 1996 sjunkit till 1/2500. De flesta fallen inträffar när barnet är mellan 4-16 veckor gammalt, och pojkar drabbas nästan dubbelt oftare än flickor. De flesta dödsfallen inträffar under vinterhalvåret och oftast under sömn under efternatten eller tidiga eftermiddagstimmarna.
 
Enligt Din studie Anders, så kan statistiken med avseende på åldern stämma (4-16 veckor)om dödsfallen rör sig om plötslig spädbarnsdöd. Hur är det med könsfördelningen?
 
Jag inser att detta bara blir spekulationer om dödsorsaken till dessa barns död, men jag har svårt att tro att alla dessa barns död beror på att modern kvävt sitt barn till döds pga trötthet och trångboddhet.  
 
Plötslig spädbarnsdöd utgör idag den största enskilda dödsorsaken hos tidigare friska barn i Sverige, och jag kan inte tro att förekomsten bara är en nutidsföreteelse. Genom information om riskfaktorer har dödligheten dock tack och lov minskat de senaste åren. Hur förekomsten var under 1700-och 1800-talen lär vi ju aldrig få veta, men jag tror absolut att barn dog av denna gåtfulla sjukdom även på den tiden.