NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 6.9.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 6.9.2001
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2001-09-02, 01:08
Jag tror nog som många andra här att orsaken till att barn kvävdes till döds kan ha haft med de trånga sängarna och trötta föräldrar att göra.
 
Jag vill bara säga att diagnosen plötslig spädbarnsdöd tyvärr inte riktigt är inaktuell nuförtiden, även om den plötsliga uppgång från 70-talet och fram inpå början av 90-talet nu har vänts tillbaka till normalnivåer i och med den av Jojje Lintrup beskrivna vändningen av barnet från mage till rygg.
 
Det dör dock fortfarande barn där man inte minst ser samband med att modern röker (förutom just att barnet sover på mage - en del kan ju inte sova på rygg), och även misstänkta samband med vissa virusinfektioner, inte minst pga viss säsongsvariation.
 
Antagligen var en del av barnen som förr i tiden dog av kvävning sådana barn som idag skulle ha dött av plötslig spädbarnsdöd.
 
Det hade dock varit intressant att se ifall det finns något samband mellan socioekonomisk klasstillhörighet och förekomsten av förkvävda barn. Jag misstänker att det redan har studerats, men kan för tillfället inte påminna mig någon sådan studie.
 
Man har sett sådana samband i nutid, men efter att ha korrigerat för bl a rökning, antal födda barn och ålder hos modern, så har något direkt samband med social klasstillhörighet inte kunnat visas vad jag vet.
 
Underlaget lär bli rätt magert eftersom det ändå är en klart ovanligt dödsorsak i spädbarns- och unga barnaåren, så det lär inte gå att dra några slutsatser av att studera endast en socken eller så.