NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 6.9.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 6.9.2001
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2001-09-01, 19:06
”Av våda förkvävd av modern” är i dödböckerna/ministrialböckerna en relativt vanlig dödsorsak för späda barn. Det är knappast orsakerna 1. eller 3. som är aktuella i det här fallet, utan i stället alternativ 2.  
 
I den mån det kunde misstänkas att brott låg bakom (sådant kan man ibland hitta i domböckerna), tror jag inte att ovan nämnda rubricering användes. Exakt den nämnda lydelsen var i stället ett standardbegrepp för den tyvärr alltför vanliga olyckshändelsen. Jag tror nu inte att det hade direkt med trångboddhet att göra, utan i stället berodde det på att man före låt oss säga 1850 (?), inte placerade spädbarnen i speciella barnsängar, utan direkt i sängen hos modern. Varje oavsiktlig rörelse hon sedan gjorde i sömnen, kunde ju i olyckliga fall därför bli förödande för det försvarslösa barnet. Hon kunde ju t.ex. råka lägga armen, eller kanske t.o.m. hela kroppstyngden över barnets hals eller näsa. Detta skedde ju som sagt i sömnen, och självfallet helt oavsiktligt, och beredde föräldrarna minst lika stor sorg som om barnet skulle ha avlidit av andra skäl.
 
I mariginalen kan jag ju nämna att hade olyckor av detta slag aldrig hänt, skulle inte jag sitta här och skriva detta. Min ff ff ff ff föddes i Kisa sn 1701 22/6, exakt 11 månader efter att hans ett år äldre syster Sara hade kvävts på detta sätt. Hade händelsen aldrig ägt rum, skulle med största säkerhet inte brodern fötts året därpå, och i så fall...