NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-02-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-02-27
Skrivet av: Mats Olander skrivet 2007-03-30, 13:20
Är Lagläsaren far till alla barnen?
 
Jag söker föräldrarna till Mattis Bengtsson i Söbyn, senare Källeberg i Brålanda sn. Han nämns i dombok o Mtl från 1691 och avlider ca 1716. Han ärver 1702 jord av sina fastrar i Källeberg och löser sedan ut bla sina fyra bröder till 1/4 mtl.
En Bengt Andersson i N Bäckebol, Gunnarsnäs sn säljer 1672 sin arve- o köpejprd i Källeberg, Brålanda. Han är då gift med Märta Torbjörnsdotter från Hunebyn, Gunnarsnäs. Märta är död 1682 och Bengt omgift mmed Märta Ingevaldsd. Bengt dör c 1696. Han är vid sin död lagläsare och stor jordägare genom sina äktenskap o köp.
Det jag funderar på är följande: En Bengt Andersson i Källeberg, Brålanda nämns i dombok för Sundals härad 1654 och återfinns i Mtl 1653-1670. Han efterträds ev av tre ogifta kvinnor, vilka skulle kunna vara hans systrar och Mattis fastrar. En Bengt Andersson (samma??), finns i Mtl 1672 i N Bäckebol. Om det är samma Bengt och han dessutom är far till min Mattis har han minst 5 söner i sitt första äktenskap, två barn i andra och sju i tredje. De fem första dör i början på 1700-talet så födelsedata har inte kunnat härledas ur begravningsboken.
I en dråpsak 1661 i Hunebyn, Gunnarsnäs, relaterad i Nordals dombok, nämns en hustru Kerstin Bryngelsdotter i Källeberg, skulle kunna vara Bengts 1:a hustru och därmed en övergång mellan Brålanda o Gunnarsnäs.
I Nordals dombok nämns två bröder till lagläsaren, skogvaktare Lars Andersson (f c 1674, död 1743) och länsman Anders Andersson (f c1677, död 1743). Bengt i Källeberg kan ev också ha en syster, Börta Andersd (f c 1666?, död 1742), gift med Arvid Gunnarsson i Ersbyn. Dessa syskon är alltså betydligt yngre än Bengt i Källeberg, som nämns redan 1653. Å andra sidan dör Mattis ev fastrarna i Källeberg före 1702. Om Bengt i Källeberg är samma som lagläsaren Bengt, torde Bengts far ha två kullar?
 
Finns det ngn som kan bidra med lösningen i ena eller andra riktningen vore jag mkt tacksam.
 
Hälsn Mats Olander