NULL Skriv ut sidan - Johan Philipsson Hilduinen

Anbytarforum

Titel: Johan Philipsson Hilduinen
Skrivet av: Christer Rosenbahr skrivet 2008-07-05, 21:44
Hej Lotta!  
Har du läst Egerbladhs bok (1965)?  
Du skriver så här: Han gjorde givetvis heller inte någon resa till Kemi lappmark...  Det här har du fel! På s.9 finns rubriken Hemma hos Hiltunen. Enligt Egerbladh: Med kyrkoherden som vägvisare åkte jag en sommardag på slingrade skogsvägar i Kuusamos gamla gränstrakter och blev lindrigt sagt glatt överraskad, då jag helt plötsligt fick syn på en vägskylt med namnet HILTUNEN. Vid sjön Iijärvi i Kuusamo socken ligger den lilla byn Hiltunen, bestånde av två gårdar. I den ena gården bor nu (1964) Herman Hiltunen f. 1893...  
 
Egerbladh fann ju inget om JP i Kemi socken eller Kuusamo, Kemi lappmark i mantalslängderna/jordeböcker. Jag fann inte heller om JP där. Men ändå reste han till Kuusamo ?? Jag tycker bara att det inte finns något poäng med att resa dit.  
 
Jag har idag varit till arkivet och läst om ortnamnet Kime och släktnamnet Hillduinen som bara finns ur en källa och det är husförhörsboken, AI:4 s. 56 och s. 5. Jag har inte funnit dessa i äldre källor. Då kan man ju undra varför det är så ?? Min teori är att uppgiften kom ifrån Örträskborna själv, om inte har funnis ett unikt skriftligt dokument som har kommit bort under århundrarnas lopp, t.ex. då gamla riksarkivet i Stockholms slott brann ner år 1697.  
 
 
/Christer
 
 
 
(Meddelandet ändrat av rosenbahr den 05 juli, 2008)