NULL Skriv ut sidan - Lucas

Anbytarforum

Titel: Lucas
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2013-12-22, 01:14
Jag forskar inte om några valloner, eller smeder för den delen, men jag har haft annan anledning att besöka Bergskollegiets arkiv, varvid jag hittat uppgifter som kunde intressera någon och framförallt ge uppslag om en arbetsmetod för följandet av järnbruksfolk.
 
Den 12 oktober 1689 infinner sig Wilhelm Facht från Lummelunds bruk på Gotland i Bergskollegiet med önskan om att förpassa och till Lummelunds bruk medföra och anställa fyra pesoner som han överenskommit med och enligt egen utsago klarerat med deras tidigare patroner och husbönder. Kollegiet avkräver Facht en skriftlig försäkran om att inte på något sätt medverka till att dessa personer nu eller framgent ska lämna landet (”som förleden Sommars är skiedt”).  
[Bergskollegiet huvudarkiv AI:28 Protokoll  1689 pp866-869].
 
Wilhelm Facht avlämnar en sådan försäkran och namnger de aktuella personerna, nämligen ”Claes Lycke medh MesterSwennerne Ti[g]uan Guillaume och Claes Mineur och Lärodrängen Johan Anderßon”. [Bergskollegiet huvudarkiv E4:83 Inkomna skrivelser 1689 II p368].  
 
Assessorena verkar misstänksamma och ”Cammardrängen blef befalt att förnimma af Räntmästaren Schönberg, om Bruukzfolcket medh hans willia och samptyckie förafskiedade äro, och Fackten clarerat deras skulldh hoos honom.”  
 
När Facht avträtt fortsätter de att diskutera och beslutar att för säkerhets skull skicka ett brev till landshövdingen på Gotland med uppmaningen att Brukzfolcket på Gåttlandh intet må tillstädias resa utomlandz..  
[Bergskollegiet huvudarkiv BI:43 Registratur 1689 pp1384-1385].  
               
Uppgifterna om denne Claes Lycke överensstämmer ju väl med Clas Clasen Lychos dödsnotis 1690 [Lummelunda C:1 Dödde].
 
Ovan anges en Claes Claesson Mineur vara ”f ca 1687 /oklart var/”. Troligen var han född på den ort där Facht värvat fadern 1689. Jag känner alltså inte till denna ort och har ingen anledning att ta reda på den, men det skulle inte förvåna om det går att komma åt uppgiften. I Fachts försäkran står det nämligen: ”.warandes dhe fuller medh dheras förre Herres och Huußbönders goda Paß hwilcka her hoos Sub N:is 1. 2. 3. försedde och medh dheras goda minne mig öfwerlåtne.”  
 
Med förhoppningen att något korn av information kan vara nytt och nyttigt samt att någon känner sig stimulerad att ge sig in i Bergskollegiets arkiv. Det innehåller tusentals sidor per år !