NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2021-09-05, 10:35
Bygdéns "Grene" kan vi glömma. Bygdén hänvisar till domboken 1656 där Knut Ingelsson fick fastebrev på den vret som han köpt av halvsyskonen. Jag har nu läst hovrättens version av protokollet från hösttinget i Säbrå 1656 och Ångermanlands domsagas version (som är en annan), och på båda ställena står det Geene. Det är bara att jämföra med andra ställen där r används, t.ex. "wreeth". Hittade också rådstugurättsprotokollet från Härnösand 1656 13/9 i Svea hovrätts version (som jag inte tror är den som min far för ca 20 år sedan läste från mikrofiche) och kan bekräfta att där står det Genefelt.
Trots det jag skrev om att namnet Jon inte finns i Gene känns det som att det borde finnas ett samband. I Härnösand fanns en handelsman, troligen stadens rikaste man, Gienes Abraham Persson, som jag tror är son till Per Larsson från Gene 1 och född ca 1590. Han kan ha en bror Jon som är Gene(felt)s fader. Det är dock svårt att säga något om när ett omgifte av Genefelts mor med Christopher Christophersson kan ha skett så länge vi inte vet något mer om vem Genefelt är. Men då hittar jag i en avskrift som min far gjort över en längd gällande Härnösands borgare 1602 fastställd 16 april 1603, "Joen Persson i Giene" som böra vara identisk med en "unge Jon Persson" i en mtl 1601. I så fall född 1576 (ett födelseår som erhållits från roteringslängden 1637 men jag nu inte kan bekräfta, men verkar rimligt). Det är nog Elisabeth Persdr:s man och kan vara identisk med en Jon Persson i Östanbäcken sist noterad 1620.