NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2004

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2004
Skrivet av: Gunnar Gidlöf skrivet 1999-11-23, 14:47
Hej Heikki!
 
Uppgifterna om Kristian Elingius hustru har jag antecknat för mer än trettio år sedan då jag
gick igenom domböckerna för Torneå lappmark. Hon uppträdde då som vittne vid flera
tillfällen under åren 1699-1710 men namnuppgifterna är inte helt samstämmiga. Oftast
uppges som förnamn Sofia, 1704 Sofia Johanna och en gång 1706 Susanna samt som
efternamn Wannaea eller Wannaeus och vid ett tillfälle Unovia. Hon levde fortfarande 1721
då hon uppträdde som dopvittne i Jukkasjärvi och då kallades enkie Pastorskan Sophia
Wannaea.  Om jag minns rätt så handlade ett av målen om att han skulle ha förrättat en
jordfästning i berusat tillstånd, men jag är inte säker på att jag minns rätt.
 
Av domböckerna framgår att makarna hade förutom barnen Kristian, Erik, Nils och Susanna
även en son Ansgar.
 
Sonen Kristian var förare vid Västerbottens regemente när han 28 maj 1710
kommenderades till Nymynde. Han återkom tydligen med livet i behåll ty som det uppges
var han sedan borgare i Torneå stad.
 
Sonen Nils var tjänare hos rådmannen i Piteå Erik Simonsson. Han gifte sig med borgarens
där sammastädes Erik Svensson dotter Malin Eriksdotter och erhöll burskap efter svärfadern
några år senare.
 
Sonen Erik bodde på kyrkplatsen i Jukkasjärvi en tid. När den franske upptäcktsresanden
Aubry de la MOTRAYE kom till Jukkasjärvi träffade han kyrkoherde Wegelius (
nådeårspredikanten) som rekommenderade den förre prästens son till vägvisare och tolk.
Det gick tydligen bra även om prästsonen låg ute på fiske och hade renar. Han kunde
nämligen något latin samt svenska vilket tydligen var tillräckligt för att båda skulle förstå
varandra. Om detta möte kan vi även tillägga att prästsonen troligen var Erik, bosatt som
inhyseshjon på Jukkasjärvi kyrkobord och son till Christian Elingius, avliden 1717. En tid
(1732-1735) bodde han å Storsand 2 i Luleå fösamling vid Luleå älv strax nedan
lappmarksgränsen. Märkligt nog är endast han införd i husförhörslängden. Hustrun och
barnen vistas tydligen å annan ort. Sist kom han till Gällivare församling där han blev
nybyggare i Vuodnojärf där han 1759 slutade sina dagar som mordfoffer. De närmare
omständigheterna kring mordet har jag ingen kännedom om.
 
Dottern Susanna blev enligt herdaminnet gift med komministern i Kemi lappmark Esajas
Fellman.
 
Om sonen Ansgar har jag inga upplysningar.
 
I Åbo Akademis Studentmatrikel finns notiser om om Kristian Elingius och hans fader Georg
Elingius samt ett antal medlemmar av släkten Wannaeus, av vilka dock ingen direkt kan
sammankopplas med Sofia Wannaea.
 
Jag har förgäves försökt att genom fjärrlån rekvirera det nummer av Tidskriften Genos som
innehåller artikeln om släkten Wannaeus. Du har säkert bättre förutsättningar så om du
skulle hitta något där så det skulle sitta bra om du kunde lägga ut den informationen här.
 
Hälsningar
 
Källor:
 
Torne lappmarks tingslag 1699, 1704, 1706, 1709 och 1710
Jukkasjärvi C:1
Nederluleå AI:2A
Lagus, V. 1891. Åbo Akademis Studentmatrikel. Förra afdelningen 1640-1740. Helsingfors.
Bygden, L. 1923-1928. Hernösands stifts herdaminne I-IV. Uppsala.
Englund, J. E. 1946. Johannes Wegelius. (Luleå Stifts Julbok 1946)
Hederyd, Olof. Tornedalens historia II