NULL Skriv ut sidan - Rafsten

Anbytarforum

Titel: Rafsten
Skrivet av: anders sjö skrivet 2005-07-21, 13:20
Jag lovade att redovisa mina uppgifter på Rafsten och skrev ihop följande om Per Rafsten igår natt innan jag läst Markus inlägg ovan:
Jag har i min databas haft flera olika Per Rafsten. Några eller alla är säkert samma. Jag har har satt ihop dem till 3 personer, se nedan, jag vill gärna ha synpunkter på detta och om jag ev kan föra dem samman till en.  
 
Per Rafsten Nr1 (min anfader)
Ryttare vid Skånska regementet till häst, som nr 45 vid Sallerups komp. för Räfvinge 1733-12-31. Avsked 1744-07-23. [andrahandsuppgift]. Född ca 1710 i Skåne [Andrahandsuppgift, urspr uppgift från mönstring]. Barn i Revinge [Silvåkra C:1]:
Bengt Rafsten 1734-08-02 (död 1805-01-09 Saxtorp)
Per Persson Rafsten 1737-01-20 (död 1770-10-07 Hög)
Bengta Rafsten 1739-05-26 (död 1829-04-06 Lund)
Nils Rafsten 1743-11-11 - 1743-11-25
Jag har lite svårt att koppla ihop min anfader Bengt R. med Per R. i Revinge eftersom jag inte har någon exakt födelsedatum+plats på Bengt men följande borde väl räcka för att säga att det är så gott som säkert, även om det inte är helt bevisat?  
Bengta anges i Lunds hfl vara född 1739 i Revinge. Ytterligare vet jag genom Per Persson Rafstens bpt [Torna Härad FIIa:17] att han är bror till Bengt Rafsten. I samma bpt finns en avskrift av ett testamente där Per testamenterar sina tillhörigheter sin fru så att varken min Far eller min broder eller min söster eller min svåger eller mina halfsöjskonar skall hafva här någon att fodra. Allt detta tillsammans med Per d.y:s patronymikon och Bengts åldersuppgift stämmer med Ryttaren i Revinge och hans barn. Jag saknar halvsyskonen samt en koppling mellan Bengta och de två bröderna. Jag hade för mig att jag hade en sådan koppling en nu kan jag inte hitta den  
 
Per Rafsten Nr2
Denna Per är Jägare på Gyllebo gård i Östra Vemmrlöv. Han dyker först upp som dopvittne 1752-02-25. Sedan gifter han sig med Margareta Jönsdotter 1753-06-02 och får följande barn i Lyahuset:  
Jöns 1755-01-25 - 1756-03-29
Mats 1755-12-?? - 1755-12-24
Kristina 1756-12-14  
Jöns 1759-02-01
Sista spåret efter honom i den församlingen är då hans fru är dopvittne 1759-11-01. I mtl finner jag honom 54 och 55 som Jägare och sedan  56, 57, 58 och 59 som avskedad Ryttare. 1757 står även en dottern Bengta med i hfl, hon bör väl då vara äldre än 15 år och alltså född före 1742.
Sedan flyttar han tydligen till Lövestad. Att det är samma Person är det väl ingen tvekan om? Samma yrke (Jägare), samma fru och ovanligt namn. De får, som Anders skrev ovan,  tre barn i Bäretofta:
Anna 1760-12-29
Fredrik 1762-12-18
Katarina 1764-12-14
Att Katarina (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=20654) är samma person som jag efterlyste i december är jag nu helt säker på. I Södra Rörum AI:1 anges hon som född 1764 i Lövestad och kom från Strövelstorp (inget årtal). Vad gjorde hon i Strövelstorp? Kanske även hennes far bodde där? När?
 
Per Rafsten Nr3
Inhysesman i Lackalänga 1779-1781 [mtl]. Död 1781-04-08 i Lackalänga, 75 år gammal (hans titel är för mig oläslig). Han har en hustru som inte anges vid varken för eller efternamn. Hon lever åtmindstånde 1779-1797 i Lackalänga [mtl] och jag har inte funnit henne i db. Han har oxå en dotter,  Anna [mtl 1779]. Det måste vara hon som senare gifter sig i samma församling med Jöns Hallberg men jag vet inte var hon håller hus 1780-1785 då jag ej finner henne i mtl. Anna är född ca1762 enligt åldersuppgifter vid barnens födslar men 10 år äldre enligt ålder i dödbok. Hon kallas ibland Persdotter och ibland Rafstensdotter. Hon dör som enka 1803 och lämnar efter sig två barn. Det ena barnet tas om hand av svågern, Academiepedällen Jonas Lindén i Lund (g.m. Bengta R., dotter till Per Nr1 ovan), och det andra av svågern  Hans Nilsson (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=20904) i Höör (g.m. Kerstina Persdotter Rafsten f ca 1757, död 1806-03-25 i Höör) tilsammans med smeden  Abraham Carlsson (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=20654) i Södra Rörum (g.m. Katarina R., dotter till Per Nr2 ovan).
 
Jag ser ingenting som talar emot att dessa 3 personer i verkligheten är en och samma. De existerar inte samtidigt på olika platser och barnens namn, ålder och antalet giftemål passar bra. De flyttar visserligen ovanligt långa sträckor tycker jag men om Per varit ryttare kanske detta inte är konstigt? Jag kan komma på följande kopplingar mellan de tre.
 
Nr1Nr2
Nr1 är Ryttare och Nr2 anges som f.d. Ryttare.
Bådas barn har halvsyskon och Nr2:s dotter Bengta kan vara identisk med Bengta R. f.1739
 
Nr1Nr3
Nr1 är i livet 1770 då sonen Per skriver testamente vilket stämmer med Nr3 som dör först -81.
Nr1:s dotter Bengtas man är svåger till Nr3:s dotter Anna [bpt]. Vad tror ni förresten avses med svåger i det här fallet? Jag har läst att det förr kunde beteckna annat släktskap än systerman, därför har jag inte vågat skriva dem Anna, Katarina och Bengta som syskon, men annars måste detta vara det bästa argumentet?
 
Nr2Nr3
Nr2:s dotter Anna f.1760 kan vara identisk med Nr3:s Anna f.ca.1762, förutsatt att åldern i db är felaktig.
Nr3:s dotter Anna är dessutom släkt med smeden Carlssons hustru (Katarina, dotter till Nr2). Varför skulla han annars träda in som förmyndare för Annas barn. Jag har en känsla att smeden oxå är en svåger. Svåger=systers man?
 
Markus, jag kan inte få ihop dina uppgifter från Virke med mina från Revinge. Som du ser har jag inga uppgifter före 1733 och inget patronymikon. Medan anbytarforum varit nere så har jag kollat upp födelsenotiserna och vigseln i Virke. Jag tycker det verkar vara två olika par. Dels Per Rafsten som vigs med Kirstina och dels Per Bengtsson och Kirstina (som får barnen).  
Enligt mina andrahandsuppgifter (förmedlade av Annika Persson ovan) skulle min Per vara antagen 1733-12-31. Det stämmer inte heller riktigt med vigseln i Virke. Kan han kallats ryttare redan 1733-09-30? Var han ryttare någon annanstans då eller? Niklas och Anders: Ni är ju bra på de militära källorna. Vad tror ni?