NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-01
Skrivet av: Elenor Svensson skrivet 2002-09-02, 11:17
Barbro - Jag hittar tyvärr inte någon med det födelsedatum du nämnde. Jag hittar en ogift Emma Gustafva Svärd (ingen Larsson), född 1879-02-07 i Söderala. Hon emigrerade 1901-09-13 från Ljusne såg till Washburn, Wis. 22 år. Flyttar ensam. Jag antar att det är fel person...
 
Angående registret: Nej, det finns inte till försäljning på CD. Föreningen har tryckt upp registret i häften, som finns på Söderhamns stadsbibliotek. Jag har dock registret på CD, och kan alltså enkelt söka i det.  
(Kanske det kan komma på CD så småningom? Men uppgifterna i registret kanske är desamma som på emigrantskivan? Jag har inte den, så jag har inte kollat.)  
Jag har fått registret för att eventuellt bygga ut det med uppgifter jag funnit i gamla dagstidningar. Exempelvis dödsannonser där det står var personen avlidit. (Ofta står det ju bara Norra Amerika i flyttningslängden, och Amerika är stort...) Jag har samlat på mig en hel pärm med dödsannonser och annat. Det gäller bara att skriva in det i registret...  
Registret tillhör alltså Söderhamnsortens emigrantforskarförening, och jag har inga rättigheter att sälja eller ge bort det. Men jag hjälper gärna till att leta i det om någon behöver hjälp. Kanske jag har kompletterande uppgifter i min pärm?  
 
Mvh, Elenor