NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2011
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2009-01-28, 18:35
Släkten Laurin och Giebo, någon koppling?
 
Jag härstammar från släkten Laurin och Lars Olofsson död 1606 som var ståthållare på Stegeborg. Kan Peder Olufsson Gibbo vara ättling till honom. Sonen Laurentius Laurin hade 14 barn: sju söner och sju döttrar. Kan det ha funnits en Olof där som kunde vara fader till Peder Olufsson Gibbo och som då kom från Gibbonäs?
Det kan tyckas långsökt men det som är intressant är att Laurinsläkten har en sannolikt felaktig tradition om att ha inkommit från Frankrike i slutet av 1500-talet, samma tradition som finns ibland Peder Olufsson Gibbos ättlingar om släktens ursprung. Det fanns också enligt vad jag funnit järngruvor i Skällvik och också bodde vallonsmeder i början av 1700-talet i socknen.Allt detta stämmer med vad man berättat om Peder Olufsson Gibbos förfäder. Detta kan tyckas långsökt men ändå någon som jag funderat på. Det som får mig att tro är alltså att vi har namnet Olof här och att vi har en tradition om franskt ursprung. Gibbonäsnamnet är ju intressant som uppslag till namnbildningen Gibbo. Bara en osannolik gissning?
 
Mvh  
 
Claës Linder
 
Ett svar kom  /Magnus Hjärtström, moderator.