NULL Skriv ut sidan - Arenfelt

Anbytarforum

Titel: Arenfelt
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2014-05-13, 18:51
Notisen om Arends änka är från 19.5 1641.
 
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Värmlands län EVIIBAA:2023 (1624-1660) Bild 111 (AID: v84660.b111, NAD: SE/VALA/0382503)
 
Jag har inte några uppgifter om när Arend Filter gick ur tiden. Jag har endast ett fåtal uppgifter om honom. Han förekom i Bjurbäcken fram till sista terminen för Älvsborgs lösen (=1619). I september 1624: lofuades Oluff hamarsmedh breff på långarnts häffdt wudh biurbäcken som han haff kiöfft för ...?.
Det kan betyda att han var död redan då men lika gärna att han flyttat in till Filipstad eller annorstädes. Av notisen från 1641 framgår att hans änka inte manats betala skulden efter hennes salige make under många förflutna år. Jag gissar att han gick han ur tiden mellan 1624-1630. Det kanske går att finna bättre besked för jag har inte letat noga.
 
Marina Niclasdotters senare make hette ju Olof Eriksson i Filipstad. Det skulle kunna röra sig om samma man som åtminstone en period på 1620-talet hade varit borgmästare i staden. När hustru Marina var karaktärsvittne i rådhusrätten 1628 var hon i sällskap med den unga stadens förnämare damer, prästhustrur m fl, vilket ger stöd för att hennes man var väl ansedd. Om det var förste eller andre maken framgår dock inte.