NULL Skriv ut sidan - Arenfelt

Anbytarforum

Titel: Arenfelt
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2014-05-12, 22:10
När det gäller Niclas Nilssons far är det retligt att de pusselbitar som finns inte har bättre passform.  
 
Eftersom han tydligt är namngiven till Reinholt Gremour får det gälla tillsvidare, trots att det står i konflikt med vad som normalt borde tolkas som Niclas Nilssons patronymikon.
 
Den Reinholt från oklar ort som förekom i Örebros handlingar, namngavs Nilsson i handlingarnas räkenskaper men skriver själv Nicklasson på själva kvittensen 4.4 1608.
Den Reinholt Nicklasson som kvitterade i Nykroppa 13.8 1604 har samma handstil och underskrift som den i Örebro så Kjell har nog rätt i att det är samma person. I Nykroppa är språket tyska och i Örebro används svenska. Att personen kan kvittera på svenska kanske kan vara en liten indikation på att han bott i Sverige en längre tid och är därför inte optimalt för teorin att han skulle vara en fransman på 60 år som nyss invandrat. Kanske har han istället anlänt samtidigt med sonen på 1580-talet? Men å andra sidan utgör kvittensen endast en kort fras som snabbt kan läras inâEUR¦
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/412362.jpg)
 
I januari 1604 kvitterar Nickas Nilsson redskapsjärn för Tabergs bruks räkning när han besöker Nykroppa. Det hade varit bra som indicium på släktskap om även Reinholts kvittenser från Nykroppa eller Örebro kunde sättas i samband med leverans till Taberg men en sådan koppling kan jag inte se. Nykroppakvittensen avser något som ska avkortas på Jacob Erenz? räkning enligt kungligt brev 14 jan 1604 och Örebrokvittensen avser en hud som Reinholt tagit emot i räkningekammaren. Ingendera verkar ha samband Niclas verksamhet.  
 
I Smålands handlingar finns lite uppgifter från Taberg ca 1605 men jag hittar inget om Reinholt där endast snabbkollat.  
 
Angående den uppgivna förekomsten av Reinholt Nils i handlingarna från 1602 hade jag i mina anteckningar en Reinholt Riih från 1602 och 1604 men jag vet såklart inte om det är denna notis Kjell syftade på. Den äldre kvittensen är underskriven i Nylöse 7 april 1602 och googlar man på Reinholt i Nylöse framstår det tydligt att det i detta fall borde röra sig om tullförvaltaren Renholt Rijk och inte Reinholt âEURNilsâEUR och kan avskrivas från detta sammanhang.
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/412363.jpg)
Värmlands handlingar, SE/RA/5121/5121.07/1602: 4 1602, bildid: A0051159_00038
 
Kjell berättar att Niclas Nilsson tidigt i karriären varit på resa med Reinholt Lehusen. Vet man mer om honom? Är han i ålder passande för att t ex övervägas vara Niclas svärfar?