NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2009
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2005-04-28, 13:17
Jonas
 
Jag kan bara svara för hur jag tänker angående detta och det är att om jag väljer att pressentera min antavla på internet så vill jag, och kräver jag, att de som hämtar uppgifter från den skall ange mig och min hemsida som källa. Och inte bara skriver av vilka källor som jag har till mina uppgifter. Det är ju till sist och synes min tolkning av originalen som jag pressenterar och inget annat. Man kan ju aldrig vara 100% säker på att dessa uppgifter är helt rätt även om man strävar mot detta.
 
Att tro att avsaknad av källor på en internetpublicerad antavla är samma sak som att personen inte skriver upp några källor är att gå för långt. Mina källor är inte hemliga, men jag kräver som motprestation att man skriver ett mail till mig och frågar vilka källor jag har till de intressanta uppgifterna. Vilket i mitt tycke inte är för mycket begärt.
 
Nu undrar du säkert varför jag vill ha det så här. Och svaret på den frågan är att jag har hittat mina uppgifter i andras antavlor på internet. Med samma felläsningar och stavfel som jag vid senare tillfällen har rättat till. Men man har lagt ut dessa uppgifter som om det var deras egen forskning, inskrivna med endast mina källor och inte mitt namn. Det värsta exemplet som jag har råkat ut för var en person som hade gjort så här och som senare skrivit ett mycket argt mail till mig eftersom en tredje utomstående person hade hittat ett fel och klagat på hans forskning. Det han inte visste var att jag hade hittat hans antavla på nätet och var i och med detta inte speciellt road av att hjälpa honom med att rätta hans stulna uppgifter. Personen i fråga har inte längre antavlan ute på internet och han skriver inte längre några insändare här på anbytarforum, så man får väl hoppas att intresset har svalnat av att bli ertappad.
 
Men missförstå mig inte! Jag tycker också att Nina Ringboms hemsida och hennes sätt att pressentera släktforskningen är så nära idealet som man kan komma. Ibland känner jag att även jag skulle vilja göra detta, men med min erfarenhet av stölder och påhopp så drar jag mig för detta. Och betänk då att jag ägnar en stor del av min släktforskning med att skapa olika register och avskrifter! Så inte är jag speciellt ogin med att dela med mig av min forskning.