NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 augusti, 2010
Skrivet av: Ulf H Larsson skrivet 2010-08-28, 16:08
Lotta,
 
En liten kommentar till din kommentar nedan.
 
[När det gäller det inventarium som finns efter Johan Nilssons hustru och som är undertecknat 1701-01-12, så är det väl troligen en avvittring efter första hustrun för att försäkra dottern sitt arv innan han gifter om sig.  
Och fadren i det inventariet tror jag nog syftar på Johan Nilsson själv, inte Karin Jakobssons far. Dom två sista meningarna där uppdelningen redovisas, efter avräkning av begravningskostnad m. m., hör ju ihop:  
”Belöper 2dehlarne på fadren 50:21 1/3  
Barnets som ärfwer sin moder 25:10 2/3]
 
När det gäller arv vid denna tid så finnst det bara bröstarvingar, alltså barn och barnbarn e.t.c och bakarvingar far, mor, farfar.. mormor
Syskon ärver via sina föräldrar och om sädana saknas kusiner via sina farföräldrar och morföräldrar (närmast släkt vinner alltid)
Makar ärver inte utan testamente men bodelning kan göra att maken erhåller tillgångat ur boet men i detta fall verkar det bara vara Karins personliga ägodelar som avses.
 
Karins Jakobsdotters barn och föräldrar var potentiella arvingar i detta fall men i den gamla lagen står det tvista bakarv och bröstarv lika skylda, vinner bröstarv så om barnets förmyndare insiterat så hade allt tilfallit barnet.
 
Men, som man påpekat för mig, på annan plats i anbytarforum, så kan inblandade parter överenskomma om vilken fördelning som helst!
Vi skall nog se detta som en överenskommelse mellan Olof Jakobsson på Sävast 1 och Johan Nilsson på Sunderbyn 25.  
De visste vad de avtalat men jag vet inte hur det skall tolkas!
mvh/
Ulf
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2010-08-28 20:39)