NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2012
Skrivet av: Nils-Åke Hedström skrivet 2009-09-15, 11:42
Hej igen, Carl!
 
Visst har Du rätt, i min resfeber har jag i hastigheten tänkt fel beträffande Elins ålder 1878 - naturligtvis var hon 1889 11 år. Då har hon också varit med i flyttkarusellen. Sedan har jag också tänkt fel, när det gäller sonen John Erik Törnblom, som är en felskrivning - han skulle egentligen också heta Tärnblom! Släkten Tärnblom fanns under många år i Tärby, därav namnet. Elin´s far hette Johan Alfred Tärnblom, född i Tärby, Wårfrukyrka 18520503, hennes farfar Johan Jansson Tärnblom, född 18110918, likaså i Tärby. I 1878 års födelsebok för Långtora står Elin Alfrida med tidpunkt februari 13 och som fader bonden Johan Alfred Tärnblom. Jag kan dock hålla med om, att ä är kladdigt. Men vi talar hela tiden om samma personer, trots att jag slarvat till det. Återigen, det förvånar mig inte, att det också förekommer namnet Särnblom i papperen, såväl som födelsedatumet 1880-12-08. Intressant, att hon i folkräkningen 1900 står som Tärnblom, men att namnet ändrats senare. Tittade aldrig själv i folkräkningen för 1900, bara för 1890. Trots mitt sökande hittade jag henne inte i Enköping via SVAR på internet - det som jag haft till förfogande, inte heller någon Ekstedt. Tack för beskedet, att hon ändå var bokförd i Enköping 1900, och inte t ex i Tillinge... Med tack och bästa hälsningar från Nils-Åke. PS Nu sticker jag - men då får gärna höra av Dig igen... DS