NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2008
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2007-07-03, 13:35
Hej Birgitta
 
Tack så mycket för hjälpen med att reda ut hur det ligger till. Nya uppgifter för mig var Jon Michaelssons makas namn och deras respektive dödsår. Det kan tänkas att Jon var född eller snarare döpt 1664-05-08 i Lofta med en far som endast står nämnd som Michel. Marias far hittar jag ingen lämplig kandidat till. Hittar heller ingen vigselnotis för Jon och Maria så man den vägen kanske skulle kunna spåra deras födelseplatser. När det gäller Lars Mattson har jag antecknat honom som född 1703-07-30 i Södvik med Mattis Larsson och Kerstin Erlandsdotter som föräldrar, Persnäs C:1 s. 266. Den uppgiften är jag väldigt osäker på om den stämmer eftersom när Lars Mattsson gifter sig med Brita Jonsdotter står det att han var från Hallnäs, Persnäs C:1 s. 303. Stämmer däremot uppgiften om Lars Mattssons föräldrar så var hans mor Kerstin Erlandsdotter född 1675-08-01 i Knisa med Erland Persson och Karin Torstensdotter som föräldrar. Uppgifter om Mattis Larsson som jag har är att både han och makan dog i pesten och att han troligtvis var född utom äktenskapet. Vad jag fått uppgifterna ifrån vet jag inte, hittar ingen av dem död i pesten men det är ju ganska mycket folk som dör då så jag kan ju ha missat dem.  
 
Mvh
 
Birgitta