NULL Skriv ut sidan - Schildt

Anbytarforum

Titel: Schildt
Skrivet av: Benny Borgstrand skrivet 2006-04-01, 21:40
Adliga ätten Schildt, nr 282.
 
Adliga ätten utdog i Sverige 1880 ( enligt Finlands riddarhus ), men är återinskriven i Sverige.
 
Vem var den felande länken för att släkten skulle kunna fortleva efter 1880 i Sverige?.
På Riddarhusets stamtavlor i Sverige näms inget om att släkten / ätten skulle ha varit utdöd!?.
 
Min närmaste släkting / ättling som bär namnet Schildt är min ( farfars farmors morfars mormor )  Barbro Catharina Schildt som gifter sig med borgmästaren i Vimmerby Peter Hjertstedt.
 
Barbro Catharina ( dotter till George Schildt och Anna Barbro Bankow ) står som född 1677 på Riddarhusets stamtavlor och död 1761, begraven i Gladhammars socken, Kalmar län, vilket är helt fel.
 
 
Barbro Catharina gifte sig med Peter Hjertstedt 1711 och dog redan 1724.
 
Däremot finns det en Catharina Beata Schildt, dotter till Adam Schildt och Brita Catharina Oxe, som enligt Riddarhuset dör 1761-06-06.
 
Peter Hjertstedt gifte om sig en tredje gång fredagen den 28 maj 1725 med Maria Berta Arvidsdotter Borén.  
Han var från 1728 bosatt i Gunnekulla, Frödinge och dog där torsdagen den 11 sept. 1760.
 
Enligt vissa uppgifter skulle Peter ha varit gift med en halvsyster ? till Barbro Catharina Schildt i sitt första äktenskap hovfröken Charlotta Schildt som förmodligen dog i barnsäng 1710 och gifte sig med Peter 1709, dom ska ha fått två barn tillsammans. ( dessa uppgifter har jag EJ någon källa till utan endast denna sida släkten Hjertstedt (http://www.kulturarv.vimmerby.se/frodinge/familjen_Hjertstedt1.pdf TARGET=_blank)