NULL Skriv ut sidan - SV: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård

Anbytarforum

Titel: SV: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård
Skrivet av: Anna af Klinteberg skrivet 2016-04-18, 01:59
Tack Marcus och Paul!   Uppgifterna  hos Samzelius om Sven Pålsson är de få som är kända, förmodligen från Bosarps dödsbok. Den sista meningen är intressant: hette alla hans barn Klintberg? eller är detta ett fel likt det som påstår att "...hans barn... (sedermera ätten af Klintberg)". 
Släkten af Klintberg är ättlingar till Sven Pålssons son Jakob, medan Jakobs äldre bror Pauls ättlingar heter sedermera af Klinteberg. Alltså: Sven Pålsson är anfader till både släkten af Klintberg och släkten af Klinteberg. Ett mål med min släktforskning är just att hitta uppgifter om de övriga barnen av Sven Pålsson.

 Paul, jag fick ståpäls av ditt senaste fynd. Nu känns det extra förargligtt att inte ha tillgång till AD, när det finns så många spår att följa!   Vad är det vi vet om Sven Pålsson?
 Sven kanske varit dräng hos  Lars Hansson i Vismarlöv (några år mellan 1700 och 1710 + 1711) Kristensa var piga på samma gård (hos styvfarfadern?) 1709. Kunde bekantskapet härledas därifrån?
 Sven hade bevisligen kontrakt med Borgeby gård före 1714-10-10 då han flyttar (avviker?) från Löddeköpinge  till Lavröd, Bosarp sn. Kanske var Lavröd öde och han tog tillfället i akt att kunna bilda familj...

Har jag glömt något viktigt?

 Bara i dubbelparentes: Vi får kanske snart någon indikation om riktigheten av familjeskrönan att Sven var vägvisare i Bosarps skogar åt Magnus Stenbocks här 1710 på väg mot Helsingborg, där svenskarna besegrade danskarna i ett fältslag. Enl. familjetraditionen skulle han "för detta fått en dusör som kom väl till pass när han senare bildade familj" (Bengt af Klintberg: Hyllan), (eller när han köpte häst för att kunna bli hejderidare  eller när han lät sina söner studera många år senare?) Sorry: jag bara fantiserar (http://forum.genealogi.se/file:///C:\Users\Anna\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif)  God natt! Anna